Bee Gees

Sunday 22 August 2010

Menu Ahad 22082010














Saya percaya, memasak ini memerlukan 'mood' ceria.

Ya, emak kita ceria bila memasak, memikirkan anak anak yang akan berebut dimeja makan nanti. Sebab itu setiap kali kita makan masakan air tangan emak ni, kita akan puji sedap, padahal jika rakan kita yang makan, mereka akan kata, hmmm, masakan emak aku pun sedap jugak dari yang ini, betul tak?

Pengalaman saya waktu sekolah dan sedikit bertandang waktu bujang dulu ialah masakan Mcik Ros, emak kepada Zairul Hisham, dan kedua, masakan emak kepada Raja Sukarno. Kedua dua ni memang air tangannya best! Selain dari Emak sayalah.

Ini menu hari ini.

Ikan Bilis Lobak Asin Berlada Hitam

Bahan bahannya:-

1) Ikan Bilis gred A semangkuk
2) Bawang Besar 2 biji
3) Lobak Asin segengam kecil diracik kecil
4) Cabai Muda 2 Ulas diracik 5mm
5) Telur 2 Biji discramble
6) Sebuk Lada Hitam

Cara caranya :-

Goreng ikan bilis, sederhana garing

Tumiskan bawang, cabai muda dan lobak asin, agak agak dalam 10 minit. Dimasukkan ikan bilis yang telah digoreng tadi untuk mesra didalam kuali,

Tidak perlu diangkat masakan keluar, hanya diketepikan didalam kuali, dimasukkan
telur yang telah di'scramble'kan, disamping. Agak agak dalam 2-3 minit, dikacau bersama dengan yang lain lain, dan ditaburkan lada hitam mengikut citarasa masing masing.

saya suka lebihkan lada hitam dan sedikit kicap manis.

Garam hanya saya taburkan pada telur, tidak kpd masakan, sebab ikan bilis dan lobak asin dah cukup garamnya.














Ini air tangan saya petang ni.

Cubalah resepi Emak saya ni, yang diwarisi kepada saya.


Latiff Hariri
1705 22082010
Sungai Petani

No comments: