Penting dan Genting Perjuangan Guru Melayu Kedah Gerhanakan
UMNO
Guru-guru
Melayu merupakan golongan yang aktif berpersatuan. Selain bertugas mendidik
anak bangsa, mereka mempunyai persatuan sendiri untuk membela dan memperjuangkan
nasib guru-guru Melayu dan menjadi medan
untuk kegiatan kemasyarakatan dalam kalangan mereka. Menurut Khoo Kay Kim;
“Guru Melayu dan kaum intelek lain bergiat (dalam persatuan)
dengan tujuan menimbulkan kesedaran di kalangan orang Melayu tentang perlunya
diadakan semangat yang lebeh kuat untok menjaga kepentingan anak bumiputera.”[1]
Guru-guru Melayu Kedah berjuang dalam persatuan yang kuat.
Dalam tahun mereka menentang Malayan Union, guru-guru Melayu Kedah menubuhkan
Persatuan Guru Melayu Kedah (PGMK). PGMK ditubuhkan pada 15 Mac 1946, diasaskan
untuk menjaga kepentingan, kebajikan dan menyatukan guru-guru Melayu Kedah.[2] Guru-guru Kedah
yang terlibat dalam politik tempatan turut mengasaskan PGMK seperti Hj. Salleh
Ibrahim, Othman Khamis, Saidin Yahya, Asha’ari Ahmad al-Salleh Muhammad Darus
Abdul Rahman, Hanfiah Shafie, Balkis Hj. Abdullah, Mahmud Jabar dan Saidin
Hanafi iaitu Yang Dipertua PKMM.[3] Menurut Senu
Abdul Rahman;
“Sa-bagai sa-orang guru yang telah mencheborkan diri dalam
politik dari semenjak pekarangan sekolah lagi, saya berani mengatakan bahawa
kapada kebanyakan guru2 Mel[a]yu terutama dalam tahun empat pulohan dan lima pulohan, politik
merupakan sa-bagai chandu yang tidak dapat di-pisahkan lagi, sekali asap
meresap masok ka-dalam badan, rasa ketageh terus menyelubongi jiwa sa-hingga
tidak ada ubat yang dapat menahan.”[4]
Tambah beliau lagi;
“Sa-pekara yang tidak dapat di-nafikan iaitu pendidekan dan
chara pergaulan guru2 Melayu itu sendiri merupakan faktor2 yang besar dan
penting yang memupok dan menyalakan semangat chintakan bangsa dan tanah ayer.
Faktor2 ini di-perkuatkan lagi dengan dasar penjajahan yang terus terang
membedzakan kedudokan guru2 yang mengajar di-sekolah2 Inggeris.”[5]
Perjuangan politik guru Melayu Kedah terpaksa melakukan
penyamaran untuk memastikan persatuan mereka bertahan lama. Oleh itu mereka cuba untuk
mengelak daripada menyentuh soal politik secara terang-terangan. Begitu juga
dalam PGMK, politik tidak diletakkan sebagai asas perjuangan persatuan. Oleh
itu, dapatlah dikatakan bahawa penubuhan PGMK lebih bertepatan memperjuangkan
keadaan sosiekonomi guru-guru Melayu pada ketika itu. Guru-guru Melayu hidup
dalam kesempitan, tiada kenaikan gaji dan ada yang masih di bawah taraf
kemiskinan.
Selain itu
fokus utama perjuangan PGMK ialah perjuangan bahasa pelajaran. Mereka hendak
menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan sekaligus bahasa kebangsaan
Tanah Melayu. Matlamat perjuangannya melalui pelajaran pula ialah PGMK
bercita-cita menjadikan sebuah organisasi yang bertanggungjawab sepenuhnya demi
menaikkan semangat bangsanya dengan memiliki pendidikan yang sempurna serta
mahu sekolah Melayu diberi nafas baru. Sehubungan itu, PGMK berhasrat
sekolah-sekolah menengah Melayu dapat dibina dengan lebih giat dan sebuah universiti
bertaraf kebangsaan diwujudkan di Tanah Melayu.[6]
Perjuangan PGMK bertambah agresif apabila berlaku pergabungan
dengan Kesatuan Persekutuan Guru-guru Melayu Semenanjung (KPGMS). Selain giat
membuat tuntutan berkaitan isu kebajikan guru dan gaji guru-guru Melayu,
gabungan ini juga memperjuangkan kedaulatan bahasa kebangsaan dan sistem
pendidikan sekolah Melayu.
[1] Khoo Kay
Kim, “Tahun 1920-an Dalam Sejarah Malaysia ”, dlm. Jernal Sejarah,
Jld. XI, 1970/71. (Kuala Lumpur
: Universiti Malaya), h. 10.
[2] Othman
bin Khamis, “Sejarah Rengkas Persekutuan Naungan Guru-guru Kedah” dlm Chenderamata
PGMK 25 Tahun 1946-1971, Alor Setar, 1971, h. 81.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Ibid.
[6] Dipetik
daripada, Mohamad Muzammil Mohamad Noor, Guru Melayu Di Kedah : Penglibatan
Dalam Politik, 1940-1960, h. 197-198.
-bersambung-
UmiFathimah
Kedah Darul Aman
-bersambung-
UmiFathimah
Kedah Darul Aman
No comments:
Post a Comment