Bee Gees

Wednesday 16 October 2013

TTI @ Taman Simpang Kubur Baru

Jarak lurus kehujung dari rumah saya sekitar 600meter.

Macamana kami tak namakan Taman kami ini dengan nama baru? Laluannya wajib melepasi Taman kami. Mungkin ada yang kata melalui tanah bersebelahan pun boleh. Tapi laluan itu, wajib meminta kebenaran dari tuan tanah tersebut, sedangkan dengan laluan Taman Teratai Indah, tiada kebenaran yang harus diminta.


Bangunan kuning ditengah adalan Sekolah Tahfiz Al_Amin. Sekitar 800m

Foto yang difokuskan supaya jelas Sekolah Tahfiz.

Tapak kubur baru   ..... dah ada dua 'penghuni'nya....AlFatihah.

Dulu, tahun 1999/2000 sebaik kami membeli rumah kecil di Taman Teratai Indah ini, memangnya bersebelahan rumah kami ini hutan rimba. Masa tu Taman ini hanya berpintukan 15 buah rumah. Sekitar 2004 projek pembesaran Taman dimulakan dengan penambahan sekitar 22 buah rumah lagi.

Walaupun begitu, hutan rimba disebelahan rumah saya ini tetap tidak terusik, hinggalah sekitar 2010 bila Imam masjid Al_Amin mewarwarkan niat untuk membeli tanah bersebelahan untuk dijadikan Wakaf Kubur.

Saya tak jadi hal, bahkan saya suka. Sekurangnya kawasan perumahan saya ini tetap bermajoritikan Umat Islam, kerana menjadi pantang kepada bangsa lain untuk berjirankan Kubur....
Ini rumah si Mark, jiran hadapan dua pintu dari rumah kami.

Tak sampai seminggu sebaik terberitakan tentang pengesahan pemilikkan tanah kubur ini, si Mark secara otomatik menaikkan pagar rumah beliau dengan pagar zink.

"Orang Cina pantang berjirankan tanah perkuburan, seolah olah kita ni berjiran dengan penduduk kubur...., pantang", kata si Mark.

Pada awalnya beliau warwarkan penjualan rumah ini, tetapi mungkin beliau memikirkan secara matang mengapa harus terburu buru dalam membuat keputusan ketika ekonomi agak teruk ini.

Dalam TTI ini dahulunya ada dua jiran Tionghua, kini hanya tinggal Mark saorang. Yang saorang lagi tu terpaksa melepaskan pemilikan kerana sikapnya yang tak tahu menghormati kejiranan Melayu..... 
Kisahnya menarik jugak disebakan pulang dinihari dalam keadaan mabuk, jadi 'habuan'lah bila tersesat memasuki rumah jiran....hehehe.

Ada 3 kejiranan dari kaum India, yang dua itu sebaris dengan rumah kami, dan yang lagi satu dihujung Taman. Yang berjiran dengan kami ni soarang tu prefesional kakitanga kerajaan, ok lah juga. Yang saorang tu pesara swasta yang begitu menghormati kejiranan.

Yang masaalahnya , yang dihujung Taman itu......

Apa pun kami dah melebihi 13 tahun menetap disini, dan 2013 merupakan tahun kami berkejiranan tanah perkuburan.....

Latiff Hariri
1108 16102013
Sungai Petani

No comments: