Bee Gees

Monday 3 September 2012

Bandung - KL - SP

Malam tadi memang kami tidur lewat. Sebaik selesai merayau, saya terus bersiap mengmas dan menyusun atur susun beg kami, kesemuanya kami bawa 3 beg. Didalam sebuah beg, ada beg lagi, jadi empatlah kesemuanya.

Untungnya Toko pertama tempahan kami itu tahu karenahnya bila pesanan ini mahu dibawa masuk ke dalam pesawat. Mereka sudah membungkusnya dengan kertas serta guni dengan begitu rapi sekali. Maknanya, sudah menjadi 5 jumlah bagasi kami.

Saya harus mengatur sebaik mungkin supaya kos bagasi tidak berlebihan. Sudah tertempah sekitar Rm50.00 untuk bagasi yang akan disimpan didalam perut pesawat, saya tidak mahu menambah kos.


Sekitar 1030 saya sudah cek-out.

Longe mininya

Saya memang mengantuk. Malamnya selesai mengemas atur beg, bangun bersahur dan seawal Subuh, sudah bangun semula. Terfikir , sebaik tiba di LCCT, Hatta akan datan menjemput kami, pasti singgah seketika, kemudiannya harus menyusur ke Kuala Lumpur, untuk ke Ampang, ziarah emak yang sakitnya, agak tenat, mengikut katanya abang adik disana.


Sudah berada di Bandara seawal jam 1100 pagi, cek in , saya dikenakan bayaran tambahan sekitar Rm80.00 kerana bagasinya melebihi had yang dibenarkan. Nak kata apa, memang belanja sakan kali ini. Kiranya udah menghampiri 10 tahun saya tidak berbelanja sakan untuk perhiasan dalaman rumah kami ni.

Tak ramai penumpang, saya kira sekitar 70 orang sahaja. Pesawat bergerak sekitar 1235 tengahari wib, dijangka tiba di LCCT 330 petang.


Memasuki landasan untuk berlepas

Selamat tinggal Bandung.

Gunung yang diselaputi awan sekitar Bandung

Kami dapat duduk sebaris

Tiba di LCCT seperti yan g dijanjikan. Dan Hatta datang menjemput kira kira jam 4 petang. terus ke rumah beliau sebelum bergerak.

Cikgu Hatta, dahulu, kini orang kuat DRB Hicom.

Terus bergerak laju, sempat berkomunikasi dengan anak anak di Bali, bertanyakan khabar dan meberitahu mereka bahawa talian HP Malaysia sudah boleh digunakan semula. Tetapi memang menjimatkan bila kita menukar simkad Indonesia, saya hanya membayar sekitar Rm20.00, boleh saya buat panggilan dan bersms dengan rakan rakan di Malaysia dan anak anak di Bali, hingga saya pulang ke Malaysia, masih ada baki kredit yang tersisa.

Terus talipon restoran AlRawsha untuk titipan Nasi Mandenya. Malas nak beratur lama di restoran itu.

Terus ke Hospital.

Emak, yang on off kesihatannya

Kami tidak lama bersama emak, kami bergerak pulang sekitar pukul 930 malam, terus pulang ke Sungai Petani.

Berkomunikasi dengan orang kuat Lenggong dua orang tu, yang sedang bertarawikh di Ipoh serta bermoreh . Kalau ikutkan tak penat, memang saya teruja untuk bersama mereka.


Sekitar 1130 kami sudah berada di Tapah R&R, kununnya rehatlah....

Saya tahu mereka menantikan kehadiran kami sekeluarga, tapi saya sudah 'capek', meluncur laju ke Utara. 

Kami tiba di Tol Sungai Petani Selatan sekitar 1 tengah malam, terus ke restoran tomyam berhampiran tol untuk bersahur, kerana , kalau dikejutkan kami untuk bersahur sekitar jam 430 subuh nanti, pasti kami dah tak sanggup.

Pergi bertiga, pulangnya berenam.

Satu guni dan satu beg plastik penuh dengan kain langsir/tirai untuk satu rumah. Harganya, boleh jimat 2/3 dari harga di Malaysia, atau sekitar 2 trip tiket tiket pergi balik sekeluarga ke Bandung  , begitulah 'murah'nya dari persepsi  sayalah. Mungkin ada yang kata mahal, terpulanglah.

Latiff Hariri
1048 02092012
Sungai Petani

No comments: