Bee Gees

Sunday 23 September 2012

Kesal Yang Tak Sudah - Emak Masuk ICU

Jumaat 30 Shaaban 1433 Hijrah/20 Julai 2012

Kalau kalendar Islam tidak bertelagah, saya pasti Jumaat ini merupakan 1 Ramadhan.

Hari bekerja saya. Seperti biasa, saat saat yang dinanti untuk menyambut Ramadhan keesokkan harinya sudah hampir tiba.

Khatib pun berkhutbah memeperingat akan keistimewaan bulan yang ditunggu tunggu ini.

Saya bersedia ala kadar sahaja, masih ada simpanan makanan basah didalam peti sejuk di rumah.

Ada terkenang pada emak, siapalah yang akan balik ke Taiping berpuasa dengan emak. Walaupun saya tahu, emak mesti berada di Kuala Lumpur. Tapi, manalah tahu, kalau kalau ada adik yang mengajak emak balik disaat akhir untuk berpuasa pertama di Taiping.

 
Hospital Tengku  Ampuan Rahimah, Kelang. Disini emak diICUkan, dan disini juga anak kedua saya dilahirkan. 

1992 - Pengarah Hospital adalah mantan jiran sebelah rumah emak di Sri Kota, Taiping. Bila beliau mendapat tahu bakal anak kedua saya akan dilahirkan, terus beliau menalipon ke Wad Bersalin,dan  yang saya pasti selepas itu, Jururawat Jururawat memberi perhatian istimewa kepada isteri saya da  anak saya (tapi memang tiada komplen pun dari kami) , cuma ada Jururawat yang menanya, saudara  mara dgn Doktor.....ke?(maaf , menyimpang)


Kerja seperti biasa, seakan akannya tiada apa apa penting yang berlaku dalam hidup saya ini. Rutin harian saya  - pergi kerja, balik kerja, ada kesempatan, jengok kebun, itu sahaja.

Sekitar selepas Asar, saya terima panggilan talipon dari adik saya , Fadhil, yang merupakan penduduk tetap Pulau Pinang itu.


Saya pun menjawab, "Hallo...."

"Assalamualaikum abang Boy, Fadhil ni...."

"Waalaikummussalam...", ringkas jawapan salam sebagai memberi laluan kepada Fadhil untuk memulakan perbualan.

" Abang Boy...abang Boy tahu tak mak masuk hospital?"

Masuk Hospital?

"Masuk hospital? Dimana? Kenapa?", soalan bersahaja saya.

" Emak jatuh kat pasar Kelang semalam, terus pengsan dan tak sedar diri seharian..."

" Astaghfirullah!! Mengapa? Mengapa tak beritahu abang Boy?"

" Laaaa, abang tak tahu ke? Tak ada yang memberitahu abang ke?" Soalan Fadhil seakan panik.

"Tak ada....", saya masih boleh bersahaja, mengawal hati.

" Emak jatuh kat pasar dengan Zali, mereka berdua, tetiba emak tumbang, tunggu ambulan datang, terus masuk wad di Hospital Kelang, masuk ICU sehari. Sehari emak tak sedar...... tapi sekarang dia dah sedar dah", Fadhil memberi penjelasan ikhlas dan  bertanggungjawab kepada saya.

Saya sudah terasa disisihkan dalam soal begini. Soalan cepumas saya berikan kepada Fadhil, tetapi tetap menyatakan kepada beliau bahawa bukan niat saya berkata demikian kepada beliau, lebih kepada persoalan kepada adik adik terutamanya yang bersama emak sepanjang hari itu.

" Alah, rilexlah abang Boy, semua terlupa, bukan disengajakan....."

"Yalah... lain kali jangan beritahu abang Boy, tak pun................................"
Jawapan tegas saya kepada Fadhil

Begitulah bermulanya episod duka kami sekeluarga. Emak saya yang melahirkan 12 zuriat bermula dari tahun 1962 pada usia 23 tahun, hingga ke anak bongsu yang ke duabelas, pada usia 44 tahun. 

Sepanjang lebih kurang 22 tahun , purata satu setengah tahun setiap saorang anak, emak pasti  melahirkan!!.

Bebai. Itu ungkapan paling tepat untuk diri saya ketika itu. Mengapa saya dilupakan. Sedangkan Fadhil yang bermastautin di Pulau Pinang itu, sudah terpacak dikatil emak di Hospital Kelang. Mengapa Fadhil tidak mengajak saya bersaing sama ke Kelang dari Utara ini? Wajibkah saya turun ke Kelang segera, atau pastikah emak selamat didalam jagaan pihak Hospital Kelang, dan mendapat perhatian sewajarnya dari adik beradik saya di Kuala Lumpur.

Tapi, mengapa abang saya membisu? Hati tertanya mengapa emak masuk GH Kelang? 
Abang saya pun tak hubungi saya, hm, pasal ni?

Saya marah dan kecewa...........


Latiff Hariri
1558 22092012
Sungai Petani


No comments: