Bee Gees

Friday 16 April 2010

Bedong, Kedah

Ada yang menyebut Be'dong, ada yang kata Bedong, tapi yang sebenarnya kena sebut Bidong, walaupun ejaan Bedong. Terletak 10km dr bandar Sungai Petani. Taman Teratai Indah adalah Taman Perumahan yang siap dibina pada tahun 1999, maknanya Google ni dah out of date. Rumah saya berhampiran dengan Kampung Teroi, mengarah ke Taman Seroja, ke arah jalan Negeri 1, selari dengan lebuhraya Plus. Jalan Negeri 1 Taman Ria tu tol SP Utara, jalan Negeri 1 yang keutara tu, itu pekan Sungai Lalang, yang ada simpang ke kanan tu.


View Larger Map
Ini Pekan Sungai Lalang, simpang lampu isyarat ke kanan tu ke Bukit Selambau. Mesti ingat Bukt Selambau, selain dari Pilihan Raya yang menyaksikan 15 penjuru, yang mana 13 wakil bebas tajaan 'porak peranda DK & S' tu.

Dan juga ingat tak kes Arwah Mat Komando yang diburu Polis hingga ke akhir hayat beliau. Dan juga kes kecurian Rm3juta dari kereta Keselamatan , yang mana gelaran 'Harimau' cukup terkenal di utara ni. Banyak cerita menarik kat SP ni.
Saya tak anggap Arwah mat komando seorang yang ......... Ada sebab mengapa beliau jadi buruan. Apa yang boleh saya katakan, ketidak-adilan sosial. dari mulut mulut orang, beliau saorang yang penyayang dan mempunyai anak OKU. Moga rohnya diRahmati.









Bila melepasi Taman Budiman, ada simpang kiri, ada lintasan keretapi. Itu pekan Bedong. Tahun 80an dulu, Malaysia pernah digemparkan dengan kematian lebih kurang 10 gadis kilang dilintasan ini. Bila Van yang mereka naiki melintasi lintasan yang terbuka/atau separuh tutup pagarnya, dan bertembung dengan keretapi barang KTM. Gempar 1 Malaysia. Sebut KTM aje, terkenang dipertengahan 80an, dimana saya menjadi penumpang setia setiap minggu BM-KL. Masa tu saya istilahkan KTM-Ketibaan Tidak Menentu. Pernah naik jam 230 ptg, tiba KL jam 3 pagi. Menggigil dalam koch.

Ke kiri, jalan K1 melepasi Taman Tasek Indah, Taman Desa Semeling. Dan terus ke arah Kampung teroi semula. Di antara dua taman ni, ada Universiri Aimst milik MIC. Saya tak nak komen panjang, cukup kata, dah siap lama, tapi, macam Gajah Putih aje, tak da duit kut? Kena tanya Samy mana pi duit Maika, hehehe.


Ini Mokhtar yang temankan saya. Jarak 30km, mula jam 1722 dan tiba dirumah jam 1845.
Sempat pekena capati sebelum Maghrib. inilah aktiviti Ahad 11 April 2010


Latiff Hariri
2309 17042010
Sungai Petani

1 comment:

ramly sp said...

Salam ~ thanks for visiting my blog. Stay Safe Stay Healthy !

Epi Crangking !

Rgds