Bee Gees

Sunday 25 April 2010

Seminggu Tak Perlu Baca Surat Khabar/ Tengok TV


Jambatan sungai Sungai Petani , kira kira 2km dari rumah saya. Memang berangan nak ada bot sendiri, bila dah pencen lah....hehhehe

Menuruni jambatan sungai Sungai Petani, ini jalan lingkaran barat, kearah selatan, menuju ke Tol SP Selatan. Dari Kg Teroi-Jln Penghulu Him-Taman Sejati Indah(Disini Tol SP Selatan). Kami menyusuri kampung Melayu disepanjang laluan keretapi dan di pinggir lebuhraya Plus sebelum memasuki Taman Berangan dan Jalan Kuala Ketil dimana terletaknya Masjid Kampung Raja, dan masuk ke Bandar SP.


View Larger Map



Mengarah Tol SP Selatan, dah 7km kayuhan kami


Ha ah, kalau Hulu Selangor beri kata putus malam ni, kita pakat pakat tak payah beli surat khabar dan tengok TV sepanjang minggu ni. Tak kira siapa yang menang, tapi lebih kepada kalau dia menanglah. Tapi surat khabar dan on-line alternatif tetap dibaca.

Petang Jumaat agak kelam, macam nak hujan, tapi tak hujan, akhirnya tak kemana, duduk dirumah aje. Pagi Sabtu, seperti biasa , kerja sekerat hari. Suasana pejabat kebelakangan ini makin ceria, ya lah, dari 2 wakil DK&S, dah bertambah jadi 3. Tapi , mcm dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang jugaklah, Pakatan lebih ramai. jadi suara mereka tenggelam. Kalau dah memang jadi penyokong puak DK&S ni, apa saja aktiviti Kerajaan Negeri, semuanya salah. Ternyata bantuan RM100 kepada warga tua dari kerajaan Negeri ditafsir sama seperti waktu mereke memerintah. Nak dapat RM100 tu, kena sign borang dulu jadi ahli Paktan Rakyat. Ini semua fitnah, kerana memamg budaya DK&S , nak dapat bantuan rumah PPRT ke, bantuan dari JKKK ke, kena isi borang DK*S dulu. Ini suasana pejabat saya, yang wakil Pakatan melebihi 27 orang berbanding 3 dari DK&S.

Petang ni hanya kayuhan santai memasuki kampung disekitar bandar Sungai Petani



Mula mula tengok anak anak ni, ingatkan mereka bersendirian, bila berpatah balik untuk ambil foto ni, rupanya, mereka menemani emak emak mereka yang memancing di tepi anak sungai ni. Siap mengusik, 'pinjam boleh?'
Saya mengusik jugak, 'boleh, tapi kena bayar balik'
Aman suasana kampung ni


Dari atas jambatan berfotokan hi-way PLUS mengarah Alor Setar.


Jambatan PLUS , dibawah rel berkembar/dubel pelacakan(bahasa seberang) atau double tracking' (dengan izin) sedang dalam pembinaan, macam hidup segan aje projek ni, tak ada 'masyuk' kut? Ong Tee Kiat dah tak teraju lagi, selamatlah mereka, tak ada lagi rahsia yang akan terbongkar lepas ni.


Masjid Taman Keladi. Taman ni pernah terjadi isu hangat perkauman antara India dan Melayu, gara gara pemerintahan merekalah....


Masjid Kg Raja


Ditengah bandar SP, kira 35km ke Butterworth. Didepan tu bangunan SP Central Square, satu satumya kompleks membeli belah yang ada Bowling Centre dan pawagam.


Kompleks Cayman. Ini sebahagian dari bekas tapak perkampungan anak bangsa yang di ambil alih oleh towkay dan MB yang itu........

Jarak kayuhan 25km, lebih banyak santai dari mengejar masa. Kami ke Hussain Nasi Kandar pekena capati sorang sekeping sebelum balik rumah. Lega bila setiap kali habis kayuhan. Malam minggu ni tak kemana, tengok siling bilik aje kut sebelum nak lena.


Latiff Hariri
1032 25042010
Sungai Petani

No comments: