Bee Gees

Saturday 17 April 2010

Tikam Batu, Sungai Petani

Tak sangka pulak, rupanya saya tidak bersendirian dalam mempertahankan isu air di Negeri Kedah Sejahtera ni. Ramai yang bersetuju dgn saya walaupun saya bukanlah ahli dalam pentadbiran negeri ni. Yang saya tergelak sendirian bila terbaca sindiran Datuk Ismail Kamus terhadap Shafie Apdal Pengerusi Perhubungan DK&S Kedah, bila Shafie Apdal membuat komen isu Air Kedah . Begini bunyinya , 'bila buka mulut nak bercakap, nampaknya macam tak tau apa-apa, tapi bila bercakap, confirm bangang'.

Berita benar lagi tepat tentang Air dan Negeri Kedah ni, boleh dibaca melalui
Warta Kedah.com

Yang pasti, warga Negeri Kedah memang tiada yang layak menjadi ketua Perhubungan DK & S, sebab, majoritinya orang orang Pakatan Rakyat. Nak lantik DR M, dia dah ......lama dah.Terpaksa diimpot wakil dari Semporna, Sabah. Mungkin jugak sebab 'bapak mertuaku' orang Sungai Petani Kedah. Tengok Semporna dan Sungai Petani, macam pekan Changlun nak dibandingkan dengan bandar Sungai Petani.

Sekarang kita bersiar di persekitaran Bandar Sungai Petani, dengan keindahan, kekurangan dan kelebihannya. Minta kita renungkan apa yang baik dan tidak baiknya.

Ini peta sekitar kayuhan saya jam 1810 16042010 . Setiap Jumaat , saya akan cuba pulang kerumah awal hanya gara gara mahu berkayuh. Apa yang saya rasa, saya semakin sihat, walaupun berat badan agak perlahan untuk menurun, tapi tanda tanda positif sudah ada.


Bermula dari kampung Teroi, terus melintasi sekitar Taman Perumahan di Bandar Sp menuju ke simpang Sungai Pasir/Batu Lintang-Berapit-Tikam Batu-Padang Temusu-SP.
Kami guna laluan K160 kearah Kg Telok Wang Kechil/Wang Besar. Di Kg Telok Wang Besar ada jalan kecil, bukan warna kuning tu, mengarah ke Berapit/Tikam Batu. Kira jalan pintas, selain dari ke arah Batu Lintang seperti dalam peta ni.Masuk jalan K175 mengarah Tikam Batu dan terus ke arah jalan 1 menuju bandar Sungai Petani.






View Larger Map
Inilah salah satu jambatan dibina , kalau tak silap perancangan time Wakil Rakyat yang asalnya saorang pemandu , tapi, akhirnya jadi MB Kedah.


Bila line clear setiap malam, kaki dadah akan cungkil skru dan tarik keluar besi penghadang jambatan, dah lopong pun. Tunggu ada yang terjun, baru tindakan akan diambil. MPSP, apa lagi, turun padanglah, tengok tengok apa yang patut.


Dulu ini kawasan setinggan , rata rata anak bangsa yang menginap, tapi MB tu berpakat dengan towkay , halau orang kampung, bagi rumah PPRT kat Paya Nahu tu.

Sebaiknya , untuk menjadi Wakil Rakyat ni, biarlah berijazah, bukan bekas Posmen seperti yang terjadi kat satu Negeri tu.







Simpang kiri kearah Berapit/Tikam Batu. Ini jalan pintas seperti tertera dlm peta tu.


Bendang dah mula ditajak, siapa kata Kedah tak ada air?


Masjid Pekan Tikam Batu, walaupun sudah melebehi usia 30 tahun, masih utuh dan cantik.


Masjid Padang Temusu yang baru siap dibina. Saya rasa satu satunya Masjid yang cepat binaannya, serta cantik rekabentuknya.


Simpang 4 Giant. Kanan ke arah Tol SP Selatan, terus, ke bandar Sungai Petani.


Kayuhan hari ni bersama Zulkifli Omar, 1 jam 20 minit, jarak 30km. Seperti yang saya jangka, sampai rumah didepan pagar, azan Maghrib pun berkumandang. Kalau saya kayuh saorang, bercinta dibuatnya, bila ada gang, baru semangat. Ada yang ajak saya bersama group cyclist SP ni, berminat jugak, terutamanya dengan abang Ramli SP. Dia ada blog sendiri - Ramli SP - blognya. Memang kagum dengan stamina yang dimiliki abang Ramli ni.Tengok blog beliau di ramlidirtcorner.blogspot.com . 'Jealous' tengok tubuh sasa/usia abang Ramli tu.


Latiff Hariri
1730 18042010
Sungai Petani

No comments: