Bee Gees

Saturday 1 September 2012

Jumaat 3 Augustus 2012

Pagi Jum'at ini, kami tidak tergesa gesa untuk kemana mana. Rasanya tujuan asal ke Bandung sudah tercapai, hanya menanti saatnya sahaja , barangan yang dipesan dititip kekamar Hotel.

Tapi dalam duduk bersantai di dalam kamar ini bertiga pun, saya dan Roziah sempat menjelajah Pasar Baru bermula dari jam 830 hingga ke 10 pagi, sekadar melihat lihat, sekiranya ada yang tertinggal dari lirikan mata sepanjang Rabu hingga kepagi ini.

Sekembali ke Hotel, saya dan Izzuddin menaiki ke lantai teratas bangunan Hotel ini, untuk melihat segala kemudahan rekreasi yang tersedia.

Nasib baik bulan puasa, kalau tidak......

Kelihatan tapak 'workshop' bas express, serta stasuin keratapi Bandung, di belakang Hotel

Tiada bangunan tinggi disisi, saya kira privacy tetap ada kepada yang mahu mandi.

Bilik santapan sekiranya mahukan kedamaian disisi kolam renang

Kolamnya agak tinggi dari lantai

Sebaik pulang kekamar untuk bersiap mengerjakan Solat Jum'at, penyambut tetamu memberitahu, sudah ada titipan di kaunter hadapan.....

Celananya udah siap, soarang dua pasang - 4 helai seluar panjang

Keluar semula kehadapan Hotel untuk rakaman Istana Gabenur Kota Bandung

Ada acaranya hari ini di Istana Gebenur

Solat Jum'at di Masjid Raya Bandung

Waktu Zahor sekitar 1150 wib, kalau jam kita sekitar 1250 tengaharilah, kira kira setengah jam awal dari Malaysia.

Kami ke Masjid dengan manaiki beca sahaja, sekitar rp30,000

Pulang dari Masjid, kami naik beca berasingan.

Sempat toko di Pasar baru mengirim sms, minta kami ke toko beliau melihat hasil kerja tangan yang kami pesan pada pagi rabu yang lalu

Menapak kali kedua ke Pasar baru

Semuanya siap seperti yang terancang dan sepertimana yang telah dijanjikan. Malangnya, toko yang lagi satu , gagal menyiapkan tempahan, dan berjanji akan dikirim ke Hotel pada sebelah malam.

Tak jadi hal, janji siap sebelum kami pulang ke Malaysia.

Selesai membayar,m kami tidak terus pulang, tetapi teruskan dengan berbelanja, teringat akan ole ole yang mahu dititipkan kepada rakan taulan, merayau lah lagi, hingga sekitar Asar.,

Pulang sekitar Asar, rehat, solat, dan sekitar jam 530 petang, saya memanggil teksi untuk dihantarkan kami ke Rumah Makan bertemakan masakan minang.

Polis Daerah Bandung mengadakan kenduri dengan mengagihkan makanan untuk berbuka kepada setiap kenderaan yang lalu lalang dihadapan kantor polisi

Tahniah Pak Polisi.

Kami tiba didalam kesesakan lalu lintas ini, kira kira 15 minit sebelum waktu Ifftar

Rumah Makan Simpang Raya, berada disetiap pelusuk Indonesia, tapi di kota kota besarlah.

Lauk penuh semeja. sambal hijau dan Otak mesti dua piring penuh!!

Di Rumah Makan ini juga, gigi geraham saya hilang sekerat. Yang saya pasti, setiap kali puasa, saya pasti alami kekurangan zat, dan akan terasa kesakitan dibahagian gigi saya, sudah menghampiri setengah abad...

Pulang pun dalam keadaan kesesakkan. Agak lama kami menunggu taksinya, hingga terpaksa buat kering bila ada taksi yang berhenti dihadapan kami, walaupun ditahan oleh penumpang lain....

Tak nak mengalah dengan keenakkan satay kambing itu, kami minta taksi berhenti betul netul diahadap gerai ini.

Memang saya rekemen makan satay disini, nasi goreng kambing dan sup sayur kambingnya pun ok.

Bakal artis besar suatu hari nanti ni. Kebanyakan band terkenal Indonesia berpusat di Bandung

Haaaa, makan puas puas, esok dah nak kelik dah

Menapak pulang ke Hotel, tapi kami berdua pekena saorang segelas fresh oren kat lobi depan ni dahulu.  Sambil beronline, tengok badminton Olimpik.

Ruang lobi dan mini lounge.

Keluar merayau malam lagi, sebab esok dah nak balik

Ini sisinya Hotel, terletaknya lantai satu, restoran, mengadap jalan besar mengarah stasiun keretapi.

Istana Bapak Gabenur diwaktu malam Ramadhan

Pintu Utama Hotel Arion Swiss-BelHotel.

Hotel ini terletak dipersimpangan jalan, jadi , sekiranya anda datang dari stasiun keretapi, anda akan melewati sisinya, dimana terletaknya lantai restorannya.

Sahur terakhir di Hotel , kira kami dah boring dengan menunya yang sama, walaupun berbeza lauknya, tapi, dari airtangan yang sama.

Esok dah nak balik , malam ini juga pekerja toko yang kami pesan tempahan itu, sudah siap kirimkan barangan kami ke kamar hotel. Disini kami dapat bezakan toko mana yang benar benar memberi kepuasan kepada rupiah kami.