Bee Gees

Sunday 8 July 2012

Keluarga Besar Kita - Matematik

Ketika fikiran kita tak matang, kita selalu fikir yang bukan bukan tentang keluarga kita. Oleh kerana saya selalu dimarahi (nakal sangat) saya selalu fikir saya ni anak angkat, hehe...


Tambahan pula saya ni agak berlainan dari segi warna kulit. Adik beradik yang lain semuanya cerah... Saya ni gelap, dah la tu bulu roma mcm anak mami ja. Waktu kecil dulu, bila pakai skirt, putih gebu, mai kat saya... Sendiri mau tau la, hehe.


Saya tanya mak, pasai pa saya saya gelap, mak kata saya sorang ja dilahirkan malam... Lebih kurang jam 2 pagi 10 januari. Adik beradik yg lain semua dilahirkan siang hari... Waktu tengahari pun ada. Jadi, mak kata, saya gelap la sebab keluaq mai malam... Ya ka?... Waktu tu terima ja, walaupun tak berapa puas hati.


Walaupun bapak garang, tapi hatinya lembut. Dia sayangkan kami, sampai apa sahaja kerja dia akan bantu. Pernah waktu study digree kat USM, 'assingment' saya tentang mencari sumber pertama berkenaan pendudukan Jepun di Tanah Melayu, bapak tolong 'edi't dan semak ejaan. Hasilnya tugasan tu mendapat markah tertinggi dan diterbitkan oleh USM. Memang saya saorang berbeza dari 3 adik beradik yang lain, walaupun kami semua guru. Kakak, cikgu matematik dan 2 org adik saya pulak akaun dan perdagangan, kira semuanya berkaitan dengan angka. Bapak kan cikgu matematik.


Di sekolah dulu saya alergik dgn nombor, tetapi disebabkan kena marah dgn bapak kalau dpt markah rendah, saya score jgk matematik. Kena paksa lagi, waktu buat form 6 kat SMK Ibrahim saya ambik matematik.


Dapat tawaran matrikulasi akaun kat uum... Elergik teruk la.

UmiFathimah
2204 20062012
Kedah DarulAman

Saya tak terfikir sampai kesitu.


Cuma saya rasa agak tertekan bila kakak abang lebih berjaya dalam bidang akademik.


Dalam keluarga saya, kami dibahagi kepada dua kelompok. Yang putih ikut emak, yang gelap ikut bapak. 7 yang putih dan cerah, 6 yang sawo sawo matang gitu.


Selalunya jiran/kenalan arwah bapak akan kenal wajah wajah yang sawo matang ini , adalah anak anak Hariri, kerana saya akui iras muka mereka ini lebih kepada bapak. Sedangkan yang cerah cerah ini irasnya lebih kepada emak.


Berkisah tentang kasih sayang bapak ini, ya, saya akui, bapak utamakan pelajaran. dan antara yang menjadi kemestian kami untuk cemerlang ialah Bahasa Inggeris dan Matematik. Saya bertusyen matematik dari Tingkatan 2 hingga 5, satu satunya subjek yang saya dipaksa bapak untuk ambil kelas tambahan diluar. Dan saya mendapat 'kredit' Matematik Moden dan Tambahan. Itu dalam main main belajar tu! hehehe


Bapak memang pastikan anak anaknya boleh berbahasa Inggeris dan berkemampuan mengira. Dua adik perempuan saya didalam bidang BI dan Perakaunan, sedangkan, boleh dikatakan kesemua(tidak bagi saya)adalah pakar berbahasa Inggeris, tapi kesemuanya didalam bidang swastalah.


Bapak tak galakkan anak anaknya bekerja dengan kerajaan. Saya dan kakak sulong sendiri bekerja dalam bidang kewangan, sedangkan abang dan adik adik didalam swasta itu pun, sesekali membaca penulisan mereka didalam Bahasa Inggeris itu , hati teruja dengan lenggok gaya penulisan mereka. Ini semua kerana dari usia saya 7 tahun hingga ke akhir hayat Bapak, pagi kami  pasti akan dihidangkan dengan suratkhabar New Straits Times kami tanpa ada surat khabar bahasa Ibunda.


Jadi bila saya dah beranak pinak ini pun, saya cuba terapkan supaya anak anak boleh berbahasa Inggeris dan boleh mengira dengan baik, ok lah, ada jugak yang mewarisinya dari Datuk mereka itu.


Latiff Hariri
1108 07072012
Sungai Petani

No comments: