Bee Gees

Monday 2 July 2012

Kak Dah Abang Man Bertandang

Rabu petang, macam biasa, sebaik selesai tugas, saya terus bergegas ke kebun.


Kerja kebun ni, tak boleh ditahan kalau tetiba 'mood' dia datang, tiap tiap petang boleh pi tengok, tapi, kalau 'mood' malas datang, seminggu pun saya boleh buat dek aje.


Jadi , ralitlah saya dengan kerja kerja mengotorkan tangan dan memandikan badan dengan peluh ini, sehingga panggilan atau pesanan ringkas yang masuk pun, saya tak perasan. Perasan tu memang ada, tapi, tangan dah kotor, malas nak seluk saku untuk menggagau telipon bimbit ini.


Sebaik selesai memasuki kereta baru terperasan ada panggilan masuk serta smsnya.


Terus saya membuat panggilan kembali kepada yang memanggil.


" Eh.... silakan. Datang lah, rumah kami pun dah lama tak ditandangi orang, mai, mai, kami tunggu", itu jawapan ringkas aluan saya.


Pulang kerumah, ligat memikirkan , samaada mahu makan di luar sahaja, atau masak aje untuk tetamu tetamu ini. Esok pun hari bekerja, kalau makan di luar, harus lewat bangun paginya, dan nak bersembang 'kuat' pun payah, sebab ditempat orang ramai.


Kalau makan dirumah, duduk bebas, makan apa yang ada, yang pentingnya boleh bersembang bebas tanpa menganggu pelanggan bersebelahan.


Akhirnya, kami masak aje untuk malam ini



Berempat bersilat di meja makan.

Maaflah abang Man, hanya sekadar yang ada, untuk malam ini.


Bersembang berbual, hingga ke pukul 1230 malam, bila saya meminta diri dari abang Man, yang saya biarkan beliau befFB di ruang tamu.


Tak pasti pukul berapa abang Man lena.


Yang pastinya, saya mahu bangun awal untuk mencari sarapan serta ke pejabat seperti biasa.


Pasangan sejoli ni berFB bersama sama tengah tengah malam buta ni.


 
Sarapan nasi lemak bungkus dan kuih muih.

Kami keluar rumah, bersaing.


Abang Man saya tinggalkan di persimpangan berhampiran, untuk beliau menuju arah ke Kuala Perlis, sedangkan saya ke selatan.


Sesekkali berjumpa secara sepontan ni seronok jugak, tak payah nak berprotokol sangat.

Latiff Hariri
0628 02072012
Sungai Petani

No comments: