Bee Gees

Thursday 24 October 2013

Qurban 1434 3 Penjuru

Pagi EidAdha yang basah......

Itu yang boleh saya tuliskan sebagai permulaan. 

Imam Ibrahim dah warwarkan bahawa Majlis Qurban untuk tahun ini dibahagikan kepada 3 hari berturut turut.

Hari Raya Haji , sebaik selesai Solat, pehak perkumpupan Silat Sadar akan dahului dengan 7 ekor lembu!

Diikuti oleh Surau Sri Tanjung pada hari kedua, dan pada hari Khamis, MAsjid Al Amin akan mengakhirinya.

Saya hanya berkesempatan untuk melihat acara ini di kejirana Perkumpulan Silat Sadar pada hari pertama dalam hujan renyai.


Budak budak yang memenuhi ruang penyembelihan yang kecil.

Melapah...

Dah siap.....

Saya puji dengan sikap perkumpulan ini. Teratur dan berdisiplin.

Pengamatan saya sepanjang 49 tahun usia ini, masih ada segelintir Umat yang tidak menghormati waris yang berQurban dengan mengambil sesuka hati bahagian daging (cakap berlapik dari istilah sebenar - Curi)
tanpa kebenaran pehak pengurusan. 

Saya yang hanya melihat persekitaran ini pun, sekitar jam 12 tengahari dititip terus kerumah kira kira sekilo daging Qurban dari rakan rakan Sadar ini.

Hari Raya kedua pula, acara Qurban dilakukan di Surau Sri Tanjung. Saya tidak hairkan diri, kerana cuaca(alasanlah). Petang itu saya sekeluarga ke pekan Guar Chempedak berHari Raya di rumah kenalan saya Sanusi. Saya baru mendapat tahu tentang kisah dukanya Sanusi yang baru 4 tahun lebih mendirikan rumahtangga itu, ditinggalkan selamanya oleh isteri tersayang sejak September 2012 . 
Kini beliau bersama dua cahayamata beliau melalui sisa siha hidup tan isteri dan emak kepada anak anak beliau.

Saya tidak hadirkan diri untuk acara ketiga ini juga. Sebabnya, kerana saaya bekerja.

Acara inin disempurnakan oleh Ustaz Ibrahim Ahmad, Imam Masjid Al Amin

Ustaz Ibrahim Ahmad dan Abang Latiff TNB


Tarik kaki dia...

Kalau Ustaz dengan pisau ini, senafas aje.....

Saya dapati kali ini lebih teratur kerana pihak Masjid dengan kerjasama Kumpulan Sadar dan Surau, mengagih agihkan daging mengikut kawasan terdekat masing masing. Jadi tiadalah yang mendapat dua tiga bahagian, dan tiadalah yang ketinggalan.

Kali ini Masjid AlAmin menyempurnakan 5 ekor lembu dan surau 2 ekor.

Latiff Hariri
1838 24102013
Sungai Petani

No comments: