Bee Gees

Sunday 6 June 2010

Satu Perkahwinan 12 Sahabat

Anak anak kita dah datang

Sms terawal memasuki HP saya jam 0655
Datangnya dari Rosli memberitahu ketidakhadiran beliau di majlis Faridah nanti, atas sebab kematian keluarga terdekat.

Kedua dari Haniza yang sudah bertolak seawal jam 0830 , dari Bangi. Wah! Ni mesti yang pertama tiba ni. Saya pulak secara santai bersiap, masih berkira nak sampai awal atau lewat, kereta dah penuh dengan bantal dan toto.

Jam 1030 baru kami bergerak, itu pun ke Pinahg Tunggal sarapan, dalam jam 1110 baru masuk Plus. jalan masih sesak dengan cuti sekolahnya. Sebelum tu, seawal jam 0800 saya pun ada sms kpd Asri, tapi tiada balasan. Jam 1140 baru Asri talipon mengatakan beliau lewat bertolak. Kami tak 'rushing' pun, sebab pasti kami yang kedua akan tiba, walaupun Asri dah beritahu yang Zul baru melepasi Tapah R&R.

Kan saya kata, dari selatan sesak, kami dari utara boleh berlumba lagi.

Tepat 1220 kami di perkarangan rumah Faridah. Hebat!! 6 khemah bertema warna merah dan putih. Hidangan lauk enam jenis, self service lagi. Kira main kaut sendiri selagi termampu makan. Semuanya masakan Faridah dan abang Man sekeluarga. Saya tengok pasangan ni, ceria serta wajah 'keletihan;, walaupun tetamu baru mula sampai. Bukan apa, tak boleh nak bayangkan, merekalah tukang masak, mereka lah tukang sambut menantu dan tetamu.


Dialah segala galanya, tukang masak pun dia, sambut tetamu pun dia, kemas meja pun dia. Mana kawan kawan yang janji nak mai pagi tolong Faridah ni?

Masuk je kedalam khemah mencari kawan kawan, tak sempat nak tegur dulu, dia sebut nama kami dulu, siap beritahu ,ini mnitor yang selalu round dengan pembaris ditangan menjaga kelas,kununnyalah. Saya dah lupa dah semua tu makcik oi.....

Ini pasangan yang terawal tiba, foto dicurirakam, sebab tak nak ganggu mrk menjamu selera



Masih sempat teleng mata kat kamera Tuan Tanah, eh, Tuan Rumah ni

Tengok orang kuat Faridah ni, Abang Man, letih tu, tapi semangat!


Dah rancak bercerita sepanjang zaman persekolah masing masing. Dah pekena nasi, baru semangat nak bergebang

Jadi saya dan Roziah rakan kedua dan ketiga yang sampai, diikuti dengan Zul sekeluarga. Kami tak berganjak dari meja dan Zul pun datang duduk bersama selepas beliau selesai menjamu selera. Senyum dan ketawa aje sepanjang perbualan.


Sekali tengok memang Zul, kalau dia mengaku dia adik Bakri Omar pun saya percaya.



Dah mula dah menghoyat cerita terkini masing masing

" Tu, Niza, tip, Amran tu kat sana pakai songkok tu, macam Tok Kadhi tu ." Sambil Zul menunding jari ke arah sudut meja. Saya belum pernah bersua dengan Amran.
Amran melambai tangan tanda dah nampak kami.

Ya lah, Amran ada tokoh saorang Tok Khadi.

Kan dah berderai ketawa.

Haa, perkenalkan, isteri kepada Tuan Zul kita,



Keenam hadir,Rosmah Pandak dan abangnya, berderai lagi ketawa, diikuti pulak Ghafar tamu ketujuh.





Perlu saya perkenalkan ke? Niza,Zul, Amran, Rosmah dan Roziah





Berkenalan dengan isteri Amran


Saya dan abang Najib ketepi, bila perbualan rakan rakan lain lebih kepada kisah lama, remaja di SMDA. Kami gebang pasal kerja dan masaalah dunia.



Rupanya Manan tersesat, saya tak sedar Hp saya bergetar, rancak bercerita dgn suami Niza Menapak kearah jalan besar, mencari Manan, tapi Asri yang jumpa dulu. Saya sangkakan mereka ke Majlis kawin di lrng sebelah, tapi, takkan mereka tak tahu membezakan khemah yang terjurai dua batang pokok pisang serta bunga melati bergayut, dengan majlis kahwin orang kita. Hehehe.

Rupanya ada lagi 2 majlis perkahwinan berdekatan, patutlah pun. Mengiringi Asri suami isteri serta anak beliau, Manan , solo pun sampai. Alasan, orang rumahnya ada majlis lain di Lenggong. Mereka berdua ni kawan kelapn dan kesembilan yang hadir.
Berderai ketawa setiap kali bersua muka. Meja tu dah jadi milik group kita pulak.
Amran, Ghafar, Latiff, Zul dan abang Najib.

Mengapit Asri dan Manan yang baru nak mulakan makan makan


Normah Ghly, ada yang tak kenal ?

Yang perempuannya duduk di sebelah sana. Tapi, masih sempat menyakat dan bertanya khabar. Saya tersedar kehadiran Azizi, senior kita , bila beliau bersalaman dengan suami Haniza, rakan sekerja ni. Baru saya tahu, si Sorala bersama abang Mazlan, pun dah tiba. Azizi abang kepada Sorala.


Saya terperasan, Mak Umi, emak Shaiful dan anak Kak Lin pun ada, terus bersalaman dan bertanya khabar. Shaiful hanya menghantar wakil, isteri dan anak anak beliau. Oklah tu.



Haaa, sakat lagi, sesekali jumpa , apa salahnya


Macam waktu sekolah dulu, berpeluk bahu kira biasalah sesama kita ni


Sedar sedar tinggal saya, Asri, Manan dan Sorala bila jam dah menghampiri 1600.

Apa lagi nak buat, semua dah beransur pulang, tak katalah, jauh jauh pun. Keputusan saya buat, batalkan niat bermalam di Ipoh, tapi berkonvoi dengan Manan dan Asri ke Lenggong menjenguk saorang lagi rakan kita ni, yang saya tak jumpa lebih 38 tahun, dan Roziah pun selepas tamat darjah 6, 1976.

Berkonvoi 3 kereta balik Lenggong


Khemah dah siap terpasang di kg Chepor ni,tapi pengantinnya bertandang esk 06062010.
Besalaman dengan saudara mara beliau, si Asri tak beritahu kepada tuan rumah,sekadar menanya pengantin ada dimana. Sudah pasti jawapannya, pengantin di rumah mempelai perempuan di Gelok, sebab hari ni majlis disana, di Chepor sambutannya Ahad.

Rupanya Asri dah nampak kawan kita sorang ni.

" Tak pe , tak pe, kita duduk dulu, tengok dia perasan tak kita datang ." Asri mula pasang strateginya.

Kami duduk dikerusi yang tersedia sambil memakan sepinggan kueh yang sedia terletak diatas meja. Kawan kita ni sedang sibuk bersalaman dengan saudara mara yg mula beredar, selesai bertandang awal sepertimana kami jugak.

" Dia dah persaan , dia dah perasan, tengok, dia datang kat kita tak ?"

Sudah tentu dia perasan.

" Aku kenal kau Asri, kepala kau tu......"
Ketawa semeja.

" Manan, aku ingat lagi, tapi Latiff? Susah lah, saya tak bleh nak ingat, tapi tengok muka selalu dalam blog, kira boleh cam lah." Samad memulakan bicara.


Saya setuju, saya sendiri pun tak ingat dah, walaupun foto darjah 6 ada dalam simpanan, untuk saya mengingati setiap rakan kelas darjah 2, adalah mustahil.


Sempat pulak si Hamdan mengayat si Samad ni.

" Roziah saya ingatlah, rambut tocang dua, serta runner."

Terus terang saya katakan ,memang berbaloi dapat berjumpa Samad,bukan senang ni, dia di Sabah, kita diSemenanjung. Kami berpisah dalam jam 1845 petang. Asri mengadap Ayahanda Bondanya. Saya menuju kerumah Manan untuk mandi dan kemaskan diri sebelum pulang ke SP.
Ha, foto selepas 38 tahun ni
Satu untuk 5 rakan SRJK/SMDA

Samad kata, bila tengok blog ni dengan kayuhan basikal saya tempohari, dia jadi rindu nak balik, tapi, apakan daya, dah kerja begitu



Melenggang macam Aziz Sattar, S Shamsudin dan P Ramlee. Senang hatilah katakan.

Kami berpisah dengan Samad jam 1840 petang, mengekori Manan yang membuat 'lap' didepan simpang empat Kota Tampan, ingatkan dia nak singgah rumah kawan lagi, rupanya nak beli asap. Kurang asam sungguh, sia sia saya 'lap' sama. Hahaha

Saya sekeluarga mengekori Manan kerumah beliau. Mandi dan Maghrib dahulu, baru terasa segar badan. Selesai semua kami dijamu kueteow goreng pulak, sampai 3 kali tambah, anak teruna saya ni



Bergerak meninggallkan Lenggong jam 2030 malam,melewati Sumpitan. Kununnya mahu ke Taiping sambung makan makan, tapi, setibanya di Taiping pun dah melewati jam 2145, kesemua Medan Selera penuh, jadi saya teruskan perjalanan melewati Aulong. Kami gunakan jalan lama, dan berhenti di Simpang Kuala Gula,pekena tomyam panas dahulu.

Hanya di tol Nibong Tebal ,baru saya memasuki Plus, dan tiba di rumah tepat jam 0000 06062010 .

Tidur lena malam tadi, tapi, tetap bangun awal, kepasar lepak lepak dengan peniaga pasar tani. Jam 0945 si Ismail Talib bertanya khabar, beliau dalam perjalanan dariMuar ke Gerik hadiri majlis perkahwinan anak buah beliau. Diikuti oleh Asri, yan terus bertanya.

" Cempedak ada tak? Pekena cempedak goreng minum petang memang best tu "

Mai SP ajelah!! Hahaha


Latiff Hariri
2200 06062010
Sungai Petani

@@@@

070610 - Maaf, terlupa nak tanya nama suami Haniza dan Sorala, kita main main tanya kawan kawan, katanya Najib dan Mazlan. Ni terlewat kerana tak lengkap rasanya menulis tanpa memberitahu nama rakan rakan kita ni.

0645ptg, talipon Faridah, tau tak dia dimana? Di atas lori menghantar barang barang kenduri balik ke Taiping!! SUPERWOMAN apa dia ni?!

2 comments:

Haniza said...

Tuhan saje yang tau betapa bangganya teman ada kawan yang berjiwa rakyat dan prihatin mcm pasangan sejoli latif n roziah ni tpi...tetap tak lupa ditipu aku hidup-hidup bila dia kata tak indat budak dandan dua rmbt panjang masa mula-mula dia cntact teman dulu.Heei...geram betul rpa-rupanya budak tu bedmate dia! Sro...noknya ada kwn2 mcm korang semua..

Unknown said...

Maaf mbak niza. Memang seronok mengenali semua di Lenggong dulu!!
Thanks!!!!