Bee Gees

Saturday 5 June 2010

JUMPA DAN JUMPA LAGI

Satu yang saya suka kawan sekolah yang sorang ni ialah, setiap kali dia bertandang ke utara, dia pasti talipon saya memberitahu kehadirannya. Petang Khamis tu, dia talipon lagi. Jadi saya pun tahu tugas saya.

@@@@@
Khutbah yang disampai Khatib dipetang Jumaat 4 Jun masih berkisar soal ekonomi,Israel dan Apco PDRM serta rasuah. Memang setiap Jumaat di Masjid Kubang Buaya ni, Khatibnya bertukar tukar. Yang kali ini agak lembut perwatakannya, tapi maksudnya mendalam. Diakhir khutbah,kami diminta berhimpun selesai Solat untuk Perhimpunan membantah kekejaman Israel.

Maka ramailah jugak anak anak muda dr PDRM yang mengawal keadaan. Kebelakangan ini, terlalu ramai anak teruna/dara dari PDRM yang terpacak disetiap simpang srategik memerhati orang ramai. Kesian dan lucu pun ada bila melihat mereka ini, sebab, umur rata rata baya anak anak kita, muka masih bersih, cerdik cerdik terpandai. Kesian, sebab ditengah panas mereka bekerja.

" Oit, Tip, pasal tak ikut demo depan Masjid? "

" Tak sempat bang, karang lewat pulak. Yang abang lewat masuk kereta ni apasal? Demo jugak? " Saya pulak menyoal abang Nal.

" Tak mau lah demo, nanti masuk paper Harakah, aku tak mau, paper Utusan Ok lah."
Sempat lagi menjawab tu.


@@@@@@@@

Jam 1655 baru saya dapat meninggalkan pejabat, terus ke pejabat Badrul Hisham di Seberang Jaya. Kami memecut ke Nibong Tebal guna laluan Plus. Jangkaan saya silap, walau pun awal, jalan dah mula sesak gara gara cuti sekolah sudah bermula. Hanya tiba di perkarangan Pusat Latihan MARA jam 1830 ptg.

Selesai bersalaman dan bertanya khabar , kami bertiga terus ke Parit Buntar. Rakan saya ni nak balik ke Melaka dengan bas jam 1030 malam,kira awal lagilah.

Hampir jam 1900 baru dapat parkir kereta di perhentian bas Parit Buntar. sementara menanti, kami minum minum dulu




Tengah sibuk menggoreng Char Kue Teow yang kami pesan, 3 pinggan. Tak lah lapar sangat, lebih kepada nak rasa airtangan masakan kawan kawan bujang ni.


Masih berasap

Nazir dan Mat Salleh


Itulah kisahnya.Mat Salleh bertandang ke Nibong Tebal, seperti biasa, berkursus sebagai saorang guru. Nazir pulak tukang masaknya. Nazir berniaga di foodcourt stesen bas Parit Buntar. Mereka berdua ni dari kelas Rancangan Khas bermula dari Tingkatan 1-5 . Jadi mereka adalah pelajar import yang cemerlang, dibawa masuk ke King Edward.


Wajah wajah ceria kawan kawan lama

Yang ini fotonya cerah sikit





Kami berpisah jam 2030, selepas solat Maghrib. Jalan sesak sepanjang perjalanan ke arah Utara. Moga Mat Salleh selamat tiba di Melaka.

Saya mula rapat dengan Mat Salleh di awal tahun 2003-4 rasanya. Semasa mula berpindah ke SP, ada saya mencari beliau disini, tetapi diberitahu majikan beliau yang dia dah berpindah ke Kelantan. Bila pertama kali menjejakkan kaki ke Kota Kinabalu, beliaulah yang mengatur kereta sewa pandu sendiri untuk kegunaan saya, dan seterusnya , boleh dikatakan kerap saya mencari Mat Salleh setiap kali ke KK.

Kini dah bertugas di Semenanjung semula, dan dah berkampung di Melaka. Jadi orang Melakalah nampaknya .

Badrul dan Nazir memang selalu berjumpa, sekurang kurangnya, Nazir setahun sekali mesti ketemu. Badrul jangan ceritalah, nak jumpa dia senang sangat sangat, tak kat Mahkamah Butterworth, kat pejabat dia ajelah.

Kita jumpa lagi!

Latiff Hariri
0932 06062010
Sungai Petani

No comments: