Bee Gees

Sunday 20 October 2013

Solat Idul Adha Masjid AlAmin

Saya dah sedia maklum bahawa solat IdulAdha akan dimulakan pada jam 8 pagi. Tiada hal, saya suka ...lagi cepat lagi bagus. Lagi pun, Raya Haji ni, sebaiknya cara qurban dimulakan awal, tak lah berlarutan sehiingga ke Zohor.

Pukul 725 saya menapak sendirian ke Masjid AlAmin. Hanya gerimis. Mengekori motosikal dibelakang saya, toleh toleh, si Zul rupanya. Bonceng aje, jarak 500m itu menjadi dekat.

Kami antara10 terawal. Pembantu Imam, Bilal dan Siak pun tiada. Masjid agak kelam. Banyak lampu yang belum dinyalakan.

Hm..., kata jam 8 pagi, ni dah 730 pagi ni. Takbir pun belum  bermula.

Sebaik Pembantu Imam menyalakan kesemua lampu dan kipas Masjid, hujan pun mencurah. Waktu ini saya kira jemaah sudah melepasi 50 orang.


Saya khaskan diri saya dibarisan kedua disetiap Masjid yang saya Iktikafi.

Zul , orang kuat kanan saya.

Izzuddin disebelah Zul

Takbir Hari Raya hanya dimulakan sekitar 740 pagi, berlarutan hingga kepukul 830 pagi. Saya dah jangka, dek kerana hujan dan bagi memastikan tiada yang tertinggal Solat EidAdha.

Imam Ibrahim Ahmad memberi sepatah dua kata sebelum Solat.

Solat yang sepatutnya bermula pukul 8 pagi, ditunda ke pukul 830 pagi, gara gara hujan, dan Masjid yang separuh penuh.

Siap Khutbah dan doa selamat semuanya, kami berangkat pulang sekitar 920 pagi, sebaik bersalaman sesama Jemaah dan Tok Imam.


Kat rumah, macam biasa, nasi impit, ketupat daun palas, lemang TTI, rendang daging dan kuah kacang.

Acara hari ini padat, tetapi cuaca yang hujan memanjang memperlahankan gerakan saya.

Latiff Hariri
2008 18102013
Sungai Petani

No comments: