Bee Gees

Monday 14 March 2011

Jom Tengok Apa Ada Dalam Hutan

Hari Ahad ni percuma(free).

Selain dari ada kenduri kawin yang harus dihadiri, jadual hujung minggu saya tetap sama. Bezanya sekarang cuti sekolah. Jadi sarapannya jauh dari kebiasaan.

Selesai rutin Ahad.

Tepat jam 12 saya ke rumah En Rahim, jiran, kakitangan JPJ, meraikan pernikahan anak beliau. Dekat sangat sangat untuk mengelak pun..

Jam 1230 terus ke hutan simpanan saya. Saya jarang menjengok sejak kebelakangan ini. Nak tengok apa pun? Hutan simpanan.


Bendang yang baru diairi, bersebelahan hutan simpanan saya. tapi, mengapa ada 'cari makan' kat situ?

Ende dan Bie memasuki hutan , petang Sabtu 12032011
Sisa sisa tolakan traktor, ubi kayu

Ok ni, buat kuih bengkang

Hm, dah clear

Buah timun?

Sebanarnya ada saya berkomunikasi dengan abang saya . Beliau menanyakan berapakah kosnya untuk membersih hutan rimba beliau di Langat tu. Saya berikan pendapat dan kos saya, tanpa terfikir yang sebenarnya, hutan simpanan saya ni pun sedang dioperasikan oleh Roziah. Saya tak ambil pusing langsung sahingga ubi kayu yang terpapar difoto atas berada dirumah saya.

Bagus jugak ni.

Bendang seluas seekar setengah ini sedang diairi. Kalaulah saya ada rumah kampung kat sini, nyaman rasanya.Bila agaknya saya boleh jadi Pesawah sepenuh masa ni?

Pokok Getah yang ada tak sampai 25 batang. Sejak mejak ni, ok jugak hasilnya. Boleh beli basikal MTB baru ni! Ish ish ish.

'Cari Makan' yang sedang bekerja. Kata Pak Lang yang menjaga projek ini, kerja kerja ini harus dijaga, kalau tidak rugi bayar sebab pengendali jentolak curi tulang.


Tu, serumpun pokok getah yang saya toreh tiap tiap subuh sebelum ke tempat kerja, buat modal nak beli MTB yang harganya RM16,000.00 tu. Sebatang pokok, dapat RM1,000.00 jadilah.




Hm, cuaca ni cemburu sungguh la.

Tapi, sememangnya tahun 2011 ni cuaca pelik. sekarang dah bulan Mac, sepatutnya dah kering kongtang Kedah ni, tapi, hujan tak berhenti
Balik pun dah menghampiri maghrib, hujan lebat disebelah malam. Maknanya tak menoreh lah esok. Rugi besar ni! Baru dapat tak sampai RM400.00 . Bila nak cukup RM16,000.00

Baru siap tak sampai seekar, harap dalam minggu ni siap semua, dam boleh mulakan projek bina banglo kat sini.

Kontraktor sedang dicari, tapi tender terbukalah, yang telus sahaja. yang nak bagi duit bawah meja tak main, sebab ini Negeri Pakatan ek!!


Latiff Hariri
1923 14032011
Sungai Petani

No comments: