Bee Gees

Monday 13 February 2012

MAULIDDURRASUL SMKSL

11 Februari ni, Sabtu.

Kebanyakkan sekolah adakan aktiviti seperti biasa. Ada yang belajar didalam kelas, dan ada yang membuat aktiviti luar. Ini adalah gantinya cuti Tahun baru Cina tempuhari.


Saya? Ya, saya bekerja .


Itupun seketika di pejabat. Saya pulang awal, kerana masuknya ke pejabat pun awal. Sebagai memenuhi jemputan Sekolah Menengah Sungai Layar ini, untuk bersama warga /anak SMKSL dalam menyambut Hari Kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhhammad SAW.


Acara perarakan bermula sekitar 830 pagi , dari sekolah mengarah ke Masjid Sungai Layar Hujung. Dan diadakan aktiviti bersama Masjid.


Saya gagal memenuhi keseluruhan acara, memasuki sekitar pukul 1110 pagi. Sedang berlangsungnya acara ceramah dari finalis Imam Muda yang dijemput, Ustaz Aswad.


Menarik. Anak anak SMKSL tertarik dengan petahnya Ustaz menawan hati mereka, dipenuhi dengan hilai dan gelak ketawa. Lebih menumpu kepada Solat dan perasaan remaja.


Walaupun saya dapat mendengar sedikit isinya, tapi, saya teruja bila mendengar anak anak sekolah riang bersama Imam Muda ini. Beliau tamat memberi ceramah sekitar 1130 pagi, dan Pengatua serta PK Koku mengiringi beliau ke kereta beliau. Ustaz harus bergerak segera ke Jeniang yang jaraknya sekitar 35km dari Sungai Petani. Disana sudah menanti 2 sekolah, SM Jeniang dan Sekolah Rendah Kenanga , yang ceramahnya disatukan dibawah satu bumbung.

Ustaz Rojulaini, Imam Muda Aswad, Pengetua Cikgu Miskin Raboo dan PK Koku Cikgu Radzi

Kumpulan Nasyid Soutul Jihad SMKSL, pernah menjadi juara negeri 2010

Acara ini selesai sekitar 1145 pagi, anak anak sekolah diarah beratur dibelakang masjid untuk jamuan makan tengahari. Katanya dari Pengetua , kehadiran melebihi 1/3 dari jumlah kehadiran tahun 2011. Bermakna anak anak semakin menyedari betapa penting aktiviti aktiviti keagamaan seperti ini.

Saya turut kebelakang Masjid melihat lihat suasana tengahari ini. Kabarnya jua, guru guru turut turun membantu acara masakan pagi ini. Lebih teratur dan ramai yang mengambil bahagian.


Pelajar berbaris untuk mendapatkan makanan

 
Sebahagian AJK Masjid serta para guru,yang bergotong royong untuk jamuan hari ini

Anak anak berdisiplin mengambil juadah maasing masing

Sementara menanti makanan terhidang ini , saya kelilingi persekitaran Masjid untuk merakam wajah wajah pelajar menjamu selera

 
Jamuan bersama guru guru serta AJK dan Imam Masjid Sungai Layar Hujung
  
Imam Masjid serta Cikgu Subri Ahmad

Berceloteh sambil menjamu selera.

Saya bergerak pulang sekitar pukul 1 tengahari. Tidak menanti acara Solat Zuhur lagi, kerana harus diganti plate nombor kereta saya yang terjatuh dalam perjalanan ke Masjid ini. Sedar sedar bila duduk dilaman beranda Masjid, memandang ke arah kereta, ternyata tiada lagi nombor dibelakang kereta ini.

Sekitar 2 petang baru dapat rehat dan racangannya, mahu ke kebun lagi lepas  asar ini!!

Semangat ni.

Latiff Hariri
2128 12022012
Sungai Petani


No comments: