Bee Gees

Monday 13 August 2012

Kampung Daun

Kira kami terlewat banyak, bila keluar dari Pasar Baru.

Sepatutnya sekitar jam 4 petang sudah bergerak pulang ke kamar Hotel, tapi, kami keluar sekitar 440 petang. Disambut dengan keksesakan warga kota yang baru keluar dari kantor masing masing.

Sabar ajelah.

Sekitar 510 baru kami bergerak semula mengarah ke Kampung Daun, untuk acara berbuka puasa. Di Bandung, waktunya berbuka adalah sekitar 550 petang wib, kira waktu kita sekitar 650 petang lah, maknanya awal 40 minit dari waktu kita .


Sekitar 615 baru kami memasuki persekitaran Cafe Kampung Daun

Kami hanya berbuka dengan wafer yang saya bawa dari Sungai Petani serta seteguk air mineral, didalam keretanya si Andry.

Bila sudah berada di sini, saya terkenangkan Cafe Puncak Mutiara yang terletak di Bukit Mertajam. Tarafnya lebih kurang, tetapi keistimewaan lebih di Kampung Baru. Dari segi teknologi Cafe Puncak Mutiara terhadapan, tetapi dari segi keaslian dan keinginan malam di puncak gunugn ini, mengalahkan pengahwa dingin yang disetkan suhunya kepada 16 celcius itu!

Sejuk gila gila di puncak ini

Penyambut Tetamu yang menyusun atur duduk kami.

Lorong denai yang harus dilalui untuk menuju ke gerai makan kami

Antara gerai gerai jualan yang tersedia.

Bila kami duduk sahaja di pondok kami ini, beduk harus dipukul, untuk memanggil pelayan.. ok jugak gaya pelanggan memamnggil pelayan ini.

Jarak satu satu pondok dengan pondok yang lain agak menyenangkan, kira ada 'prvacy'lah. Lampu dipasang agak malap( tapi kalau anda sering ke Indonesia, anda memang faham, kegunaan letrik memang begitu), itu yang membuat mata mudah mengantuk.

Setelah dipesan makanan, pelayan akan mengulang semula setiap makanan yang dipesan, dan bergerak pantas ke kaunter pesanan.

Disini saya kira, agak lama menanti juadah yang anda pesan. Saya teringat akan Cafe Puncak Mutiara, dimana pelayan sedia ada disetiap pondok/dewan makan, dan pesanan dibuat lewat talian langsung menggunakan sistem komputer.


Sekitar 25 minit, makanan pun tiba.

Andry bersama isterinya.

Menunya, sup bontot, geramu goeng, kangkong belacan dan ayam penyek.

Mula tu, ingatkan tak cukup hidangannya, maklumlah, nafsu berbuka puasa ini, tapi akhirnya, banyak yang tak termakan. Mungkin kepedasan ayam penyek membuat kami perlahan untuk menambah nasi dan lauk

Keadaan dingin membuat saya menangtuk, ditambah kekenyangan.

Bil dibayar


Kami bergerak perlahan menyusir lokasi Cafe ini. Memang luas, saya anggarkan melebihi 100 pondok makan disediakan, dan kakitangan yang bertugas pun begitu

Susun atur dan hiasan dalaman memang menarik.

Kengangan bersama.

Boleh saya jadikan ilham nanti

Beduk dipalu bila tiba waktu iftar.

Pintu gerbang utama....

Kami bergerak pulang sekitar jam 8 lebih . Saya sedar tak sedar aje didalam kereta si Andry. Memang mengantuk, ditambah seharian merayau kota Bandung , keluar masuk kereta, panas dan dingin, yang membuat saya begini. 

Malam ni saya lena awal.

Latiff Hariri
0638 13082012(1936 - 130884)
Sungai Petani.

Genap 28 tahun pemergian arwah Bapak hari ini.

No comments: