Bee Gees

Friday 3 August 2012

Hari Pertama Pusingan Kedua 01082012

Memang saya kesal.


Adakalnya masa saya terkejar kejar, mahu penuhi setiap permintaan hati, untuk bertemu anak anak, untuk bertemu rakan, untuk kejar jadual yang agak padat. Jarak dan masa, menjadi benteng penghalang bagi diri saya.

Ramadhan ke 12 ni , semua berkumpul bersama emak di hospital.

Emak ada manalipon saya tengahari itu, mahukan saya berbuka puasa di Ampang sahaja, tetapi saya menolak beralasankan masa yang terkejar kejar.


Saya tidak menjangkakan untuk berbuka dimana mana, sekadar di atas Plus Hiway menuju ke LCCT.


Sebaik selesai acara berbelanja di Pasar Baru Bandung, saya dikejutkan dari kotak FB saya tentang berita yang emak dimasukkan untuk kali kedua ke Hospital.......


Terhenti seketika hati saya untuk betul betul berada didalam situasi emak......


"Maafkan Boy emak."


Kami bergerak sekitar jam 2 petang. Menapak dari sisi kiri Hotel mengarah ke Stasiunnya KA Bandung.


Disini mudah, selain ada taksi Blue Bird yang menanti, ianya menjadi nadi dimana banyaknya Angkutan Kota melalui  jalan ini.


Hiruk pikuk akan lebih ketara sebaik pejabat ditutup.

Perkataan baru yang kami pelajari hari ini, selain dari Air setan dan Ali setan itu.

Menaiki teksi menuju CibaDuyut, pusatnya penjualan kasut kulit buatan tempatan. Tambangnya sekitar Rp30,000 , sekitar RM11.00 .

Tiba di Toko Sepatu ini kira kira 30 minit, jalan agak macet, tapi pengemudi taksinya pandai mencari laluan singkat.


Ambik aje tiga tiga tas itu

Ini toko katalog, catit dan terus di ambil dari stor oleh pelayan.

Kasut lagi?!

Bayar aje, bonus setengah bulan belum luruh, kita perabih dulu, hehehe.

Jubah terkini, harganya.....hmmm

Baju baju begini yang saya minati.

Kami di Cibaduyut sehingga jam 430 petang, sedangkan waktu berbuka sekitar 550 petang, jadi kami tergesa gesa mencari teksi untuk pulang. Dan kami minta pengemudi melalui daera Braga, dimana dikatakan terdapat banyaknya Rumah Makan.


Pasar Ramadhan sepanjang jalan...

Dah nak berbuka ni pun, masih sempat berposing

Tiada restoran yang menarik minat kami, akhirnya kami bergerak pulang, dan lewat 5 minit memasuki kamar selepas azan maghrib.  Hanya saorang seteguk air mineral serta saorang dua potong kueh yang kami beli seawal tengahari tadi di Pasar Baru. Saya sempat membuat nescafe panas sebagai pelapik perut.


sebaik selesai mandi dan solat, kami membuat keputusan untuk terus ke Masjid Raya Bandung mengerjakan solat Tarawih.


Diprotes Izzuddin, tanda lapar.


Naik beca aje kesana, tambangnya Rp15,0000 satu beca, saya ambil dua becha.

Menara Masjid.

Didalam perkarangan Masjid, ada 'jualan ' disekitar Masjid

Tempat simpan selipar atau kasut, hanya sedekah sebagai bayarannya.

1920, sudah melepasi waktu Isyak, ini bukan ruang utama Masjid.

Saya sempat menemubual pekerja Masjid ini, yang mana, rata rata katanya, boleh dipenuhi 10,000 jemaah sekali solat.


Tazkirah sebelum Solat tarawih

Tarawih bermula sekitar 1930 malam, jam kita sekitar 830 malam lah.

Saya gemar bacaaan surahnya pendek dan laju....., ish ish ish.


Selesai 8 rakaat dalam 15 minit sahaja.


Terus bersiar siar didalam Ruamh Allah ini melihat kelainan yang ada. Terus keruang belakang, ternyata sudah disediakan kaunter bayaran fitrah. 


Sempat menebual Bapak petugas ini, yang menyatakan fitrah tahun ini ialah sekitar Rp20,000. atau RM7.35 . Sama aje dengan harganya ditanah airku.


Lafaz fitrah

Memang kami sedikit lapar, terus pulang dengan menaiki beca lagi, dan terus menapak ke gerai berhampiran, yang saya agak jaraknya sekitar 800 meter untuk acara berbuka puasa secara rasmi.

Masakan minang aje........

Habis 4-5 pinggan lauk, tapi, murah aje, rata rata RM10.00 saorang

Bila saya cadangkan membungkus satay kambing di gerai bersebelahan, Izzuddin dan Bie tidak menunjukkan mereka berminat untuk mencuba, tambahan bila melihat kaki dan peha kambing tergantung disisi gerai.

Saya hanya membeli 15 cucuk sate, tapi.....akhirnya tak cukup!!

Memang saya rekomen anda mencuba sate kambing ini disepanjang jalan Stasiun Keratapi Bandung. Kuahnya lain dari Kajang dan Padang.

Lena sekitar 11 malam, melayan TVRI yang banyak merapu dengan lawak jenaka murahan tapi menghiburkan.....Malam Ramadhan ni!

Latiff Hariri
1638 03082012
Bandung , Jawa Barat

No comments: