Bee Gees

Thursday 16 August 2012

Nuzul Quran Pecah Tanah

Sekembali dari Bandung, di awal pagi Ahad ini, sebaik saya terlewat bangun, hahaha,(berapa banyak koma daa) saya terus ke pejabat Bekalan Air itu, untuk selesaikan tunggakan bil.

Saya tidak sendirian, si Zul sudi temankan. Kami merayau berdua pada 5 haribulan Ogos ni, mengarah ke kebun, lihat lihat kalau kalau ada durian yang gugur, ternyata ada. Terus mengarah ke Tikam Batu dan persekitaran mencari sesuatu yang wajib saya selesaikan sebelum apa apa terjadi kepada duit yang saya 'terpijak' ini.

Agak mengecewakan bila berurusan sesama Islam dan sebangsa ini. Bila kita perlukan khidmat mereka, alasan letih berpuasa dan akhirnya mengaku tidak berpuasa dek kerana letih memandu lori dalam cuaca panas.

Itu towkay yang cakap tu!

Bila berurusan dengan orang Tionghua, jawapannya positf selalu dan harga yang ditawarpun jauh lebih murah dari anak bangsa sendiri!

Mengapa jadi begitu!?


Si Azhan yang memulakan tugas mencuci semak samun dipinggir parit tali air ni.

Pecah tanah secara rasminya bermula pada 16 Ramadhan 1433 sekitar jam 8 pagi. Moga apa yang saya angankan akan menjadi kenyataan dalam tempoh 2 tahun sebelum mencecah usia setengah abad.


Lori pertama membuat laluan sekitar 815 pagi 7 Ogos 2012.


Lori ke dua membuat laluan

Azhan menunjukkan skill beliau kepada saya, Pak Anjang beliau.

Kerja saya dihari cuti Isnin ni, selain dari mencatit setiap lori yang memasuki ke tapak projek ini, saya usahakan menggembur tanah dan merumput pohonan serai . Sebelum  itu, sekitar jam 7, sudah saya selesaikan meracun rumpai di persekitaran pokok pokok pisang itu.

Laluan ke tapak projek sudah direntas

Meratakan tanah

Sekitar pukul 12 tengahari, sudah menghampiri 20 lori tanah yang memasuki tapak projek ini. Saya dah mula kekeringan, enjin kereta saya hidupkan untuk menikmati penghawa dinginnya. Sesekali keluar menyambut buku log yang diberi pemandu lori untuk saya tandatangani.

Memang saat ini, saya dah nak beritahu towkay Tionghua itu, yang juga pemandu lori, supaya menghentikan
sahaja kerja, kerana saya sudah kepenatan dan kehausan.

Tapi, si Azhan ni mengejutkan lamunan saya dengan menjerit kepada saya supaya menghampiri traktor yang beliau pandu itu.

Apalah pulak halnya nih!?

Sawa Batik!!! Astaghfirullahhilazim!! Buat Pak Anjang kau ni terkejut aje!! Nasib baik jantung ini masih tahap sihat.

Tak adalah saya nak pegang binatang berbisa ini.

Panjangnya sekitar 2 meter lebih, ini yang buat saya takut untuk sendirian memasuki kebun ini.

Tamat sekitar pukul 3 petang, sudah terisi dengan 30 lori tanah.

Saya terus berinteraksi dengan Towkay ini, mohon persetujuan beliau.

Agak payah, ya lah, pertama kalipun beliau mengenali saya. Tak semudah itu untuk memberi laluan mudah kepada saya. Pujuk punya pujuk , akhirnya saya terpaksa juga turut akan kemahuan dia.

10 lori lagi akan dihantar keesokkan harinya, dan bayarannya adalah secara kredit, heheheha.

Saya terpaksa teruskan, walaupun cita cita asal hanya sekadar 30 lori, tapi, bila difikirkan harga tanah yang semakin tinggi, saya harus dapatkan kredit dahulu, supaya dihari medatang tidak perlu lagi lori lori tanah ini memasuki tapak projek ini, kecuali perlu.

Pagi Selasa 8 haribulan, sengaja saya minta Towkay itu melunggokkan tanah 10 lori diatas tapak, supaya senang saya periksa disebelah petangnya.

Memang saya berhati hati, sepertimana Towkay itu berhati hati dengan saya, hehe.

Petang Sabtu 11 Ogos, Towkay Tionghua itu, nama Ah Too menalipon saya lagi,

"Tip, Ah Too aaa, hang tak nak tambah tanah lagi ka?" Ah Too dah mula mengayat saya, saya cepat tangkap, bila dia yang mulakan, maknanya dia dah mula percayalah tu.

Saya jual mahalllah, kata tak ada duit lah, kata kalau bayar sepertimana yang beliau mahu, biar lah dulu, saya tak mampu, saya makan gaji aje, gaji tak cukup, anak ramai, hahaha.

Akhirnya Ah Too mengalah. Saya tahu Ah Too mengalah sebab dia tak ada kerja ketika ini, bukan dia tak ada duit.

Saya berjaya menambah hutang ni!!


Pagi Ahad ni, Azhan meratakan 10 longgokkan tanah ini untuk memberi laluan kepada lori lori yang akan memasuki tapak projek ini

Maknanya, sudah 40 lori tanah yang saya angkut memasuki kebun ini, dan akan ditambah lagi pagi Ahad 12 Ogos.

 

Sudah melepasi 40 lori

Tebu Hitam ini menjadi sempadan laluan

Pagi Ahad 12 hb ni, bendang telah mula ditajak semula, sementara menanti tamatnya Ramadhan

Sekitar 1215 tengahari, rakan kembar saya , Badrul Hisham Hasanuddin pun sampai ke kebun saya ini, untuk acara bersama ziarah rakan OEClass81, saudara Azmi Abu Kassim.

Baru 14 lori yang memasuki tapak projek, dan saya arahkan lori ke 15 dan 16 dan seterusnya beralih tempat, dengan melonggokkan dipinggir ban jalan. Kira 54 lori sudah mencukup di tapak ini.


Laluan baru dibuka menuju ke tepian berhampiran ban tar laluan kampung Matang Kedundung ini

Habis 40 batang tebus dicantas.

Kisahnya, sekitar jam 11 pagi, ada satu pkcik ni , berdua bersama isterinnya, memasuki kebun saya, lalu diperkenalkan diri, bertanyakan, samaada saaya berminat untuk menjual kedua dua perdu hitam saya ini.

Saya minta beliau sebutkan harga, tanpa perlu ditimbang lagi. Berlalu beliau seketika , saya agak, beliau mengira berapa batang semuanya.

"Ok, RM40.00 boleh?"

Saya senyum tanda setuju, kira RM1.00 sebatang tu!!

Tunggu lagi?

Petang Isnin foto ini dirakam, sudah terlungguk 16 bekas tanah ditapak baru ini. 

Tapak ini kira wajib dinaikkan bersama, sekiranya angan angan ini menjadi kenyataan.

Lepas raya ni, saya wajib bergerak pantas merumput dan membaja tanaman tanaman ini bagi memastikan penat lelah ini berbaloi.

Latiff Hariri 
1648 160820112
Sungai Petani

No comments: