Bee Gees

Thursday 18 October 2012

Pesta Memukat di Kebun

Walaupun kebun saya ini bersempadanan dengan tali air JPS ini, saya jarang jarang dapat menyaksikan pesta seperti ini setiap kali musim bendang diairi. 

Petang Sabtu pertama kali melihat gang gang Matang Kedundung ini berpesta didalam selut lumpur tali air ini. Saya memang tak akan turun kedalam sungai ini, entah binatang bisa apa yang ada didalamnya.

Petang Ahad 14 haribulan ini, sekali lagi saya berpeluang menyaksikan mereka bermain air, dan kali ini saya sudah lengkapkan kiri kanan tangan saya dengan kamera dan Ipad.


Mencantas dan mengumpul kangkung yang tumbuh melata diataas tali air ini..

Pukat ditarik naik sebaik kesemua pohonan kangkung yang mejalar dicantas 

Sepat Ronggeng

Gang Katak, sama spesis dengan yang suka 'melompat ' itu.

Haruan pun tak dapat melepaskan diri


Hasil dikutip bersama


Tak banyak saya kira sekitar 2-3 kilogram sahaja. Sepat paling banyak, haruan, puyu dan selat.

Pesta ini menggangu konsentrasi saya untuk berkebun petang ini.

Latiff Hariri
2128 14102012
Sungai Petani

No comments: