Bee Gees

Sunday 14 October 2012

Kesal Yang Tak Sudah - Pengantin Datang

Subuh Selasa , 11 September 2012

Seakan akan Hari Raya suasananya.

Semua wajah wajah biasa anak anak emak dengan keriangan. Termasuk cucu cucu emak. Seolahnya Hari Raya pertama sebaik selesai solat Eid Fitri dan kesemua berjalan beriringan tangan dengan emak. Saya dapat melihat emak dengan senyuman paling manis penuh pengertian kebahagian dari saorang ibu yang berjaya membesarkan tigabelas anak tanpa suami disisi.

Tiada kata kata yang emak ucapkan selain senyuman.....

Tiba tiba dilangit kelihatan sebuah kapalterbang berlegar, semakin lama semakin menghampiri ke bumi....

Dan yang mengasyikkan kami ketika itu adalah juruterbangnya.

Sepasang pengantin berkot hitam dan bergaun putih berseri melambai lambai kepada kami sekeluarga.

Emak masih tersenyum kepada saya.....

Tersedar dari lena sebaik kedengaran tadarrus dari Masjid Al-Amin berdekatan.

Laaaa, aku bermimpi....getik hati saya. Saya cuba memutar semula mimpi indah sebentar tadi, mencari maksud yang tersirat.



2 December 2006 di Kompleks Nyiur Melambai, Jakarta Utara , di rumah kak Ida. (Kak ida sepupu kepada Arwah Yusni Jaafar) - Emak, Izzuddin, Aishah, Bie, Aqilah, Kak Ida, Uncle , Faiqah dan saya.


Petangnya Selasa yang sama, sekitar selepas Asar, saya menerima panggilan dari adik saya, yang menyatakan bahawa emak akan berpindah ke HUKM dari DEMC . Katanya , tiada siapa yang menguruskan perpindahan kecuali beliau saorang. Saya minta Zali bersabar dan bertenang. Abang Man sudah lakukan yang terbaik supaya emak mendapat peerhatian yang 'lebih' dari kenalan beliau di HUKM.

Saya terkenang sekitar 1984 yang lalu dimana, saya sendiran pada usia 20 tahun, mengendalikan Bapak yang tiba tiba jatuh, sebelum subuh itu , untuk mengerjakan Solat. Saya sendirian menguruskan kemasukan Bapak ke Hospital dengan panduan emak. Kini...... Zali laluinya. Itulah istimewanya anak lelaki, Zali......

Saya tahu maksud tersirat didalam mimpi itu, emak yang mengajar saya apa ertinya, tapi hati saya menafikan.

Tidak , emak tak akan pergi meninggalkan kami semua.

Adik lelaki yang saorang lagi ini cuba memberi jawapan yang lebih tepat sebaik saya berkongsi kisah mimpi ini.

" Abang Boy, yang pengantin tu, emak dan bapak kan?" 

Saya menggeleng gelengkan kepala saya tanda tidak betul.

Tapi, jawapannya , sudah ada. Emak akan pergi, walaupun hati saya tetap menafikan mimpi itu. 


Latiff Hariri
1108 14102012
Sungai Petani

No comments: