Bee Gees

Monday 1 October 2012

Kesal Yang Tak Sudah - Ziarah Emak

Bila sahaja saya sampai ke Kuala Lumpur petang itu, saya terus memandu laju ke Ampang melewati tol Sungai Besi. 

Behubung dengan restoran Nasi Arab itu untuk di 'take away' sahaja.

Betanyakan Rahman berapa ramai yang ada disisi emak, saya dah niat nak beriftar bersama semua.

Sesampai di Ampang Puteri, emak terbaring lesu.......

Saya tak dapat nak baca apa yang bermain diminda emak. Andaian saya emak merajuk dengan saya, itu sahaja....... Hanya membisu seribu bahasa, Kak Sham , Aishah, Bie dan Izzuddin yang melayan apa jua permintaan emak. Memang saya rasa bersalah dengan emak . Saya tak berani berkata kata, bila melihat wajah murung emak. Saya tahu emak kecewa dengan saya...... 

Ini foto rakamcuri yang saya ambil dengan ipad, tanpa emak mengesyaki bahawa rakaman telah dibuat. Tak semua foto emak ini akan saya siarkan, lebih kepada milik peribadi yang abadi.....

Kak Sham, Bie dan Izzuddin melayan emak dengan nasi kambing Arab dengan harapan selera emak terbuka. Emak memang sejak 2-3 tahun terakhir ini sudah tidak suka dirakam fotonya, juga tidak selera lagi untuk memakan apa jua makanan yang boleh dibeli di Casual Market Taiping, mahupun di Keuteow Dolly Taiping.

Setiap kali saya pulang dan bertanyakan apa yang emak mahu, dengan menyebut makanan makanan kegemaran keluarga, emak akan membuat isyarat badan seakan geli geleman. Bahkan dua tahun terakhir musim durian di kebun saya pun, beliau menolak untuk dihantarkan barang sepuloh dua puloh biji durian,katanya:-

 " aku dah tak boleh makan durian banyak banyak dah  Boy oi".

Saya tak pernah ambil hati dengan penolakan emak, dan tak terfikir langsung bahawa itulah tanda tanda awal yang selera makan emak telah di'tarik' sedikit demi sedikit oleh Nya. Malam itu sekitar 930, saya bergerak pulang tanpa ada apa apa perasaan risau terhadap emak. Saya tahu, abang dan kakak boleh memberi perhatian  yang terbaik untuk  emak.

Tapi keesokkan paginya sebaik saya bangun dari tidur di rumah, saya diberitahu oleh adik saya , emak bertanya, " Aboy dimana?"

Hati saya luruh lagi......

Bila tanggal 13 Ogos 2012 menghampiri, saya ada berbual dengan adik adik lelaki saya, yang saya risau memikirkan kesihatan emak, dan secara tak langsung tarikh 13 Ogos, setepatnya 13 Ogos 1984, dimana tarikh itu emak menjadi balu dan kami semua menjadi anak anak yatim.

"Abang Boy janganlah risau, doa banyak banyak, itu yang terbaik...." , kata kata semngat adik adik lelaki saya. Dan tahun ini juga saya tidak saya tidak mahu ingatkan emak akan tarikh duka itu.

Tahun 2011 lalu, sebaik subuh, (bahkan setiap tahun) saya akan bersms kepada kesemua adik adik lelaki dan emak saya , sepaya memperingati bapak, dan tahun 2011 juga emak membalas pesanan ringkas saya ,

 " Thanks boy emak lupa.sedeh pula." Sender:Mak +6012900++++ Sent: 12-Aug-2011 18:18:39

Saya pulak rasa bersalah kerana mengingatkan emak. Dan pesanan ringkas ini saya simpan didalam handphone saya hingga kini.


Sepertimana yang saya ceritakan tadi, saya tak pasti apa yang emak fikirkan tentang kehadiran saya. Emak ternyata tidak sihat, dan renungan matanya kepada kehadiran saya adalah 'kosong' . Emak tidak menunjukkan apa apa tanda yang menyatakan perasaan hati dia.....

Saya beranggapan emak merajuk kerana saya menolak ajakan berbuka tempohari.Dan saya sepatutnya menatang emak sepanjang malam itu, tapi saya mengelak dari melakukannya. Alasan Izzuddin dan Roziah memberi perhatian kepada emak, sudah memadai bagi saya.

Sehingga sekitar 915 malam, saya membuat keputusan untuk pulang ke SP sahaja, dan ketika itu emak memberi reaksi mengapa cepat sangat pulangnya, mengapa tidak bermalam di Kuala Lumpur sahaja?

Entahlah, hati saya rasa kosong dan tawar malam itu.......Mungkin petanda jua yang emak tidak mahu ada yang berbekas dihati sekiranya saya mendampingi emak sepenuhnya malam itu.

Saya pulang dengan jiwa kekosongan......Entah mengapa?


Latiff Hariri
1548 30092012
Sungai Petani

No comments: