Bee Gees

Wednesday 27 February 2013

Bas Jelajah Merdeka Rakyat - Pekasam Benci Tazkirah

Rakan setaman saya ini berjaya mengekori kesetiap pelusuk daerah yang Bas ini lalui di Kuala Muda-Yan . Sedangkan saya padat dengan aktiviti Sekolah SunLay dan berkebun.

Sebaik selesai solat Maghrib ini, saya diberitahu oleh beliau bahawa puak Pekasam yang ditaja oleh
Umnu itu akan membuat kacau di Masjid Kuning Sungai Layar. Saya tak cakap banyak, berbekalkan senjata  Nikon dan Ipad ini saya meluru ke Sungai layar Hujung untuk melihat aksi sebenar puak puak Pekasam ini.


 
DSAI bertazkirah - ahli Umnu reti bahasa tak Tazkirah tu apa?



Kehadiran didalam Masjid  melebihi 500 termasuk kaum ibu, tak termasuk kami diluar serta segelintir ahli Umnu yang bersongkok.




Yang berkawal diluar anak anak muda serta 
sebahagian ketua ketua Taman dan perkampungan sekitar Sungai Layar


T-Shirt ini dah berkata - 'Perasuah dilarang Masuk ', ada arti? Bersama SB

Tiada apa yang berlaku, sekadar saorang dua jamaah Umnu yang menunjukkan kebebelan dengan mengarah   pengawal suasana memberi laluan kenderaan mereka yang tersangkut didalam petak parkir yang penuh , itu aje. Dan rata rata pengawal memberi kerjasama kepada mereka dengan membuka jalan. Kamera saya dah standby-mode untuk aksi SG , jika ada.

Tazkirah selesai sekitar 820 malam, setengah jam aje.


DSAI bersalaman dengan jemaah yang hadir meraikan beliau

DSAI diapit Lt Gen (B) Abdul Ghafir, mantan Panglima Kem lapangan Terbang, kira orang SP jugak ni!



Warga Sungai Layar Hujung mengiringi DSAI


DSAI mengatur susun kedudukan pemimpin yang akan bersama beliau dan yang akan menaiki kenderaan lain.

Dari sumber yang dapat saya risikkan, Imam Masjid Sungai Layar Hujung mendapat dua SMS ugutan. Dan setelah dilapurkan kepada AJK Masjid, maka ramai pemimpin kampung dan anak anak muda turun mengeliling Masjid . Ternyata yang mengirimnya merupakan saorang yang bergelar 'Cikgu', tak pasti betul betul cikgu atau, hanya gelaran Cikgu. Pengirim menggunakan nombor HP yang jarang digunakan beliau, dan akhirnya dapat juga diketahui warga siapa pengirim sebenar.

DSAI bergerak ke gerai bersebelahan untuk makan malam, dan kami bergerak pulang untuk acara selanjutnya.

Latiff Hariri
1908 27022013
Sungai Petani

No comments: