Bee Gees

Tuesday 19 February 2013

Stesen yang Separuh Masak

Pagi Sabtu ni, masuk pejabat kedua ini seperti biasa. Bersama semangat yang berkobar kobar.
Tiada kerja keras yang boleh saya lakukan, sekadar menggunakan pengorek untuk menanam sekitar 10 anak anak berangan ini. 

Selain itu, sempat juga saya menanam sekitar 25 anak anak serai ke tapak baru. Kerja mudah yang tak perlu kederat yang banyak. Orang pekan berkebun, macam tu lah.

Tapi , apa ke hal dengan daunan pisang ini?

 
Burung mana yang telah 'menodai'nya dengan bulatan putih ini?

Saya rasa saya dah habis akal untuk menulis didalam blog ini, asyik kisah berkebun siang malam. Cemuih yang membacanya. Jadi pada malam minggu ini, Sabtu 16 Februari, saya berkesempatan melihat sejauh mana Stesen Keretapi Sungai Petani beroperasi.

Kira 'slow'lah projek mengkayakan kantung kroni ini.

 Masih menumpang dibawah khemah  serta berpejabatkan seakan akan 'kontainer.

Kalau tak disabitkan anak nak balik KL malam ini, saya pun tak berminat untuk memasuki Stesen Keretapi Sungai Petani ini.


Ketibaan Tidak Menentu masih dipraktikkan - janji 850 malam, tiba 930 malam.





Malam penghujung Raya Cina ini, sesaklah jugak setiap gerabak dari Hadyai ke Kuala Lumpur ini.

Dah lebih setahun rasanya saya tidak menaiki keretapi. Tiada yang menarik, kerana perjalanan yang tidak menentu jadualnya.

Yang pasti, pagi Ahad ini , sebaik selesai di Pasar Tani dan bersarapan, sekitar 840 pagi saya sudah menyusup semula ke kebun. Janji ditepati, bukan dicapati. Terus mencantas 6 mayang pisang Beranagan untuk diperdagangkan di Pekan Tikam Batu.

Adalah dalam 48.5 kilogram, dan kantung seluar track saya ini menebal dengan kertas RM10.00 berjumlah lapan keping dicampur RM1 , 9 keping.

Ini sudah melebihi RM50.00 yang saya sasarkan setiap minggu itu!!


Latiff Hariri
1928 19022013
Sungai Petani

No comments: