Bee Gees

Saturday 9 February 2013

25 Jam di Kedah/Pulau Pinang

Hati saya berbelah bagi sebenarnya, mahu memaksimumkan percutian mereka ini kesebanyak tempat yang boleh, tapi pada waktu yang sama, tidak mahu terlewat menaiki bas untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Bila menghampiri persimpangan Gurney Drive, memikirkan jalan yang sesak, dengan berat hati saya membelok ke kanan, mengarah pulang ke Jetty.

Tarmizi tidak membantah.....

Menugu Ferry berlabuh, sekitar 15 minit sahaja.


Sebaik memasuki Ferry, saya terus mengarahkan semua menaiki tingkat atas . Sangkaan saya , lantai atas hanya untuk orang ramai.


Pertamakali saya menaiki ferry jenis ini, dimana lantai atasnya berkongsi kereta dan orang ramai.

Sekitar 10 minit berlabuh, ferry pun bergerak meninggalkan pelabuhan.

Foto Ipad kureng......

Belum bergerak ferry ni

Dilantai 1, bergerak meninggalkan Pulau Pinang

Bergerak laju meninggalkan Pulau Pinang

Semua tersenyum gembira bila berada dilautan cetek ini....

Selamat Tinggal Pulau Pinang

Kipas ferry beputar ligat

Meninggalkan Komtar

Menghampiri Dermaga Sultan Abdul Halim

Selamat menghampiri dermaga

Kami terus bergerak menuju ke Lebuhraya Lingkaran Butterworth. Mengejar masa sebenarnya. Tidak mahu terlalu awal dirumah, dan terlalu lewat mekan tengaharinya.

Kami berhenti seketika di R&R untuk merakam foto berlatarbelakangkan Pulau Pinang 

Pantai Bersih Butterworth

 Kapal yang berlabuh

Pulau Pinang 1230 tengahari 02022013

Menggunakan lebuhraya Plus, sekitar 25 minit kami sudah berada semula di Sungai Petani.

Saya mahu mereka mencuba sesuatu yang menarik di sini. Tidaklah seenak yang terjual di Taiping itu, tapi, cukup untuk melupakan rindu padanya

Mihun Sup dan Cendol

Sebenarnya, sama seperti saya bila ke Indonesia. Tidak banyak makanan yang boleh membuka selera saya. Saya lakukan secara perlahan dengan memesan semangkuk mihun sup dan sepinggan laksa untuk 'contoh rasa' kepada tekaknya Tarmizi. Bila diluluskan , baru saya pesan tambahan. Tetapi Dasmita tetap menolak, sedangkan Tarmizi dan Yogi habiskan semangkuk mihun sup saorang


Laksa dan condol


Sekitar 0130 tengahri, saya bertanyakan samaada masih mahu ke Uitm Merbok.

Tarmizi tidak menolak, kerana masih ada masa.

Disini sahaja ada sekitar 3000 pelajar, dimana 2/3 adalah anak anak gadis.

Sama seperti di Indonesia, katanya Tarmizi, anak anak gadis yang terlebih pintar dari anak teruna.

Sekitar 215 petang kami sudah berada dirumah semula. Semua masih kenyang, tetapi, makanan tengahari sudah terhidang, tak bolehlah menolak....

Sambal telur rebus, sambal berlado lele, jantung pisang rebus, sambal belacan, anak ikan sepat masin. Akhirnya, bertambah nasi... saya suka begini.

Sekitar 350 petang, sebaik semuanya sudah rehat dam mandi untuk kali kedua, kami pun berfoto dihadapan rumah untuk kenangan bersama.


Mereka sudah menjejakkan kaki kerumah saya, saya akan mebalasnya dalam masa yang akan dijanjikan .

Sempat singgah seketika di Bandar Sungai Petani, untuk saya titipkan ole ole untuk adiknya Yogi, dan cucu cucu Kak Yus di Padang.

Kami di stesen bas Sungai Petanu sekitar 410 petang. Basnya sudah menanti.

Aqilah bersama Dasmita

Dasmita dan Roziah

Yogi, Akbal, Izzuddin dan Dedy.

Bas PlusLiner akan bergerak sekitar 430 petang, dan dijangka tiba Kuala Lumpur sekitar 10 malam, atau lebih cepat sekiranya keadaaan mengizinkan.
Ok, moga selamat sampai. Jangan serik untuk kemari lagi.Tengok basnya , nampak selesa

430 petang meninggalkan Sungai Petani.

Tamat sudah satu kenangan singkat bersama rakan baik saya ini. Tarmizi dan saya sering berhubung bertanyakan khabar lewat HP dan faceBook.

Perkenalan bermula sebaik gempabumi di Kerinchi, sekitar 1995, dan ditahun kelahirannya anak ketiga saya. Ketika itu Yogi sudah berusia 3 tahun, kalau tak silap pengiraan saya. Terpegun dengan budaya dan adatnya  orang orang Kerinchi ini. Lalu saya rakamkan kedalam kamera murahan saya , serta Videocam yang saya bawa bersama ketika itu.

Terima Kasih Cikgu Tarmizi

Latiff Hariri
1058 09022013
Sungai Petani

No comments: