Bee Gees

Friday 15 February 2013

Semangat RM

Sebaik saya berjaya menjual 4 tandan pisang kepada Fazli di Pekan Tikam Batu itu, saya terus menayang RM kepada anak anak. Semuanya sebagai umpan untuk mereka berminat bersama sama saya ke kebun
pada petang nya nanti.

Ternyata umpan saya menjadi, kesemua anak anak bersetuju mengejakan kebun ini, walaupun seketika sebaik selesai solat Asar.


           
Semangat datang bila hasilnya bercambah setiap hari

Tiada apa yang boleh dilakukan selain dari mencantas daunan kering serta mengumpul untuk dibakar .


Bergerak pulan sekitar 7 petang

Pagi Selasa, saya hanya berdua dengan anak kedua di kebun. Kami berada disini untuk satu setengah jam.
Sekitar pukul 9 memasuki pekan Tikam Batu, ternyata Fazli tidak berniaga hari ini atas sebab kematian keluarga terdekat.


Kak Miza mereka berniaga tapai berhampiran pasar Tikam Batu

Ramai  yang saya jemput untuk bertandang ke kebun saya ini. Saya memang gembira dengan hasil titik peluh saya. Jadi , saya lampirkan disini peta google dimana terletaknya kebun saya ini.

 
Jemputan ini terbuka kepada kesemua kawan/kenalan saya yang tahu akan siapa saya ini, tapi beritahu dahulu ya, supaya senang saya susun tandanan pisang ini.

Petang ini pun  kami turun kekebun. Lega bila ada cuti panjang begini, dapat saya ber3-4 jam di kebun.

Bakar yang paling senang.

Dan tetamu untuk petang Selasa ini adalah Faridah Jo, yang merupakan kenalan Lenggong kami. Suaminya Faridah pun merupakan orang sekampung dengan kami di Permatang Berangan itu, cuma beliau keluar berhijrah terlalu awal untuk kami kenali ketika itu.



Faridah tiba dalam hujan..... tapi tidak menghampakan kami yang sedia berkongsi hasil kebun ini.


 
Lenjun hujan....bukan lenjun peluh.

Hanya ini yang mampu kami berikan untuk sebuah ikatan persahabatan kami yang bermula di Lenggong-Taiping-Shah Alam-Kuala Lumpur- Sungai Petani.

Kepada kesemua rakan kenalan , sanak saudara, sudi sudilah bertamu ke Sungai Petani, khususnya kebun kami.

Latiff Hariri
1921 15022013
Sungai Petani



No comments: