Bee Gees

Monday 4 February 2013

Tetamu dari Kerinchi/Jambi

Saya sudah nantikan kehadiran kenalan baik ini sejak sebulan yang lalu. Saya mula mengenali beliau ketika pertamakali menjejakkan kaki ke daerah Sumatera Barat, khusunya Kerinchi/Jambi/Padang, pada tahun 1996.

Katanya, aturcaranya padat untuk sekitar sepuloh hari di Malaysia. Atas urusan peribadi.

Saya tak kisah, janji beliau mahu bertandang kerumah saya barang sejam dua pun, sudah cukup 'membesarkan' hati saya.

Petang Jumaat , 1 February sekitar 330 petang akhirnya kami bersua lagi. Kali terakhir berjumpa sekitar 2011 di Kota Padang. Ketika saya dan rakan rakan pejabat bercuti untuk lima hari,sedangkan beliau menyambung kuliah hujung minggu di Universiti Padang.


Tarmizi hadir untuk kali kedua di rumah usang kami, disisinya Dedy dan Aqbal.

Ini pertama kali isteri beliau, Dasmita dan anak sulongnya Yogi, menjejakkan kaki ke Kedah. Mungkin teruja untuk melihat sesuatu yang baru sepertimana yang pernah ayahnya Tarmizi ceritakan.

Sambil menantikan makanan tengahari terhidang, mereka beronline dahulu


Roziah dan Dasmita.

Makanan dijamah sekitar 420 petang. Katanya sudah makan di R&R Ipoh, tapi, itu masakan di luar, sedangkana yang ini masakan di rumah.

Cuba ikut selera orang seberang, sambal berlado dan masak lomak.

Sekitar selesai Asar, sepertimana yang telah di persetujui segera tadi, kami ke Alor Setar untuk melawat Menara dan Istana.

Mokhtar tidak pernah menolak ajakan saya untuk membantu pemanduan saya ke sana. Senang ada adik adik bujang ni.

Untuk rekod, Mokhtar sudah pernah bertemu Cikgu Tarmizi di Padang  bersama saya pada 2011.

Ceria mengarah ke Alor Setar sekitar 540petang....

Cikgu Tarmizi, suatu ketika dahulu adalah saorang guru di persekolahan Teknik. Beliau mengajar bidang pembinaan (civil rasanya), khusunya pembinaan jalanraya. Saorang yang dedikasi, akhirnya kini berjawatan Pegawai Pendidikan di Jambi.



Ke Menara Alor Setar, perjalanan dari Sp hanya 40 minit

Menara Alor Setar sekitar 610 petang

Mencari anak bulan

Angin terlalu kencang petang ini

Tetamunya tak ramai, dan tiket untuk naik keatas adalah RM7.00 saorang

Disediakan teropong disetiap penjuru serta kisahnya setiap arah, tercatit disisi dinding teropong

Istana Mahathir?

Bangunan Persekutuan dan Masjid Zahir

Gunung Keriang

Kompleks StarCity

Pendekar Wak Mustar!?

Santai aje petang ni

Sekitar pukul 715 petang. kami bergerak ke utara Alor Setar untuk melihat dengan dekat pagarnya Istana Anak Bukit. Hahaha. Mana boleh masuk Istana.

Pertama kali meihat persekitaran Istana Sultan Kedah

Kenangan 1 February 2013

Kami bergerak pulang menghampiri Maghrib. Sekitar pukul 820 malam kami sudah berada semula di Sungai Petani. Ternyata Tarmizi gagal , sebagaimananya saya gagal dahulu bila pertama kali menjejakkan kaki kerumah beliau dengan menaiki kereta dari Dumai-Jambi-Kerinchi. 

Saya tumbang ketika itu, begitu juga dengan Tarmizi terkini. 

Tetapi anak anak remaja ini, tetap tidurnya lewat sehingga ke pukul 1 pagi, melayan 'maya' dan TV.

Esok pagi, acaranya padat.

Latiff Hariri
2008 03022013
Sungai Petani

No comments: