Bee Gees

Wednesday 13 February 2013

Cuti Raya Tahun Baru

Pagi Tahun baru Cina ni, Ahad 10 Februari, sekitar 740 saya sudah bergerak ke kebun bertiga.

Sebaik menghampiri kebum, talipon saya berbunyi.

Hmmm, pagi bute ni, si Fadzli Tikam Batu dah menalipon.

"Bang, saya nak 10 tandan hari ni!", itu yang membuat saya ketawa besar. Dia ingat saya ni punya ladang 10  hektar ke? Hahaha, baru tanam 200 lebih sikit aje, pokok pisang berangan, orang dar pesan 10 tandan seminggu, harus saya sewa tanah orang lain untuk dapatkan hasil sebegitu banyak.

Yang boleh saya katakan, hanya sekitar 80 tandan yang sudah mengeluarkan hasil, bakinya masih belum berbuah, sekadar 5 tandan seminggu mungkin berpatutan buat masa ini.

Pagi ni Roziah tanam pokok ubi kayu.

Tidak menghampakan 3 tandan berangan dan 4 biji jantung pisang

Saya terus ke pekan Tikam Batu, tapi gerainya Fadzli masih tertutup, jadi untuk tidak mengganggu akan aturan kerja hari ini, kami bergrak pulang dahulu untuk bersarapan pagi bersama anak anak yang sesekali dapat bersama ni.

Selesai sarapan, terima pesanan lewat FB, yang ada rakan sepejabat yang mahu mencantas jantung di kebun saya pada sebelah petangnya Raya Cina ini.

Saya alu alukan sahaja.

Kami tiba serentak di kebun pada pukul 540 petang, Faizal dari Bukit Mertajam.


Faizal siap bawa orang tuanya untuk men'clear'kan jantung pisang pokok berangan ini.

Orang kanannya pun dibawa bersama, Norni.

Ha, pilihlah sendiri jantung mana yang nak dicantas

Faizal mengambil 2 anak berangan dan 2 anak emas

Ubi kayu cap gajah.

Semuanya selesai sekitar 720 petang

Kami bergerak pulang.

Paginya Isnin 11022013 ini, sekitar pukul 7, saya sudah berada di kebun semula, sendirian.
Tugas pagi ini adalah mengorek tanah untuk dikalehkan anak anak berangan ini. Dapat jugak saya mengorek sekitar 10 lubang dan menanam 4 anak berangan kedalamnya.

Mengutip daunan kering yang berserabut di bawah pohonan pisang, lalu dikumpulkan untuk habuah api di petangnya nanti. Baru kelihatan ceria kebun pisang ini.

Membungkus buah buah pisang ini dengan plastik hitam, untuk elak dari sengatan lalat buah yang boleh menggagalkan hasil jualan saya. Ruginya sebab saya tidak mempunya stok plastik, harus membeli sekitar 100 keping lagi, kerana dari pengiraan rasmi tadi, sudah menanti lebih 80 mayang/tandan pisang berangan, dan dua tandan pisang emas untuk dicantas dalam tempoh 2-3 bulan mendatang. Maknanya masih ada sekitar 160 pokok berangan yang masih belum berbuah, dan sekitar 90 pokok emas yang masih kosong.

Sekitar 2 jam dikebun, terus meluncur laju dengan Saga ini menuju ke pekan Tikam Batu.


Gerainya Fadzli di Pekan Tikam batu.

Rupanya Fadzli ini berhati hati dengan sesiapa sahaja yang menjual pisang kepada beliau. Habis diperiksa dengan kejiranan sekitar Tikam Batu/Sungai Layar dan Matang Kedondong, tentang siapa sebenarnya saya ini.

Untung, sebaik saya berjaya menjual 4 mayang kepada Fadzli, tetiba masuk saorang pelanggan yang juga merupakan orang kampung Matang Kedondong, yang terus mengesahkan siapa saya sebenarnya.

Fadzli kata dia takut terbeli buah buahan dari pencuri atau penagih dadah. Hehehe, kan Fadzli kata saya orang koperat .....

Purata 9kg untuk setiap mayang, jadi pulangannya adalah RM66.40

Tiada yang lebih menggembirakan selain dari pulangan hasil dari titik peluh sendiri. Kepuasananya berlainan dari gaji yang diambil dari majikan setiap bulan itu.....

Latiff Hariri
1158 11020213
Sungai Petani

No comments: