Bee Gees

Monday 13 May 2013

13 Mei 1969 - 44 tahun Kemudian



Dasar Pecah dan Perintah/Divide and Rule

Hanya 1 hari selepas berakhirnya PRU13 akhbar Utusan Malaysia dengan sengaja mengeluarkan kenyataan yang membakar sentimen perkauman dikalangan rakyat Malaysia. Secara terang-terangan Utusan Malaysia menyalahkan kaum Cina diatas kekalahan teruk MCA sekaligus mengapi-apikan bangsa Melayu agar berwaspada dengan bangsa Cina.

Aku terhibur dengan 1-2 kawan aku yang turut melatah lalu berjoget mengikut gendang kosong Utusan Malaysia. Yang hampa gedik sangat pasai apa? Kita digalakkan mengaji dan mencari ilmu tapi hampa sebok dgn karaoke(contoh)...akhirnya jadilah pak turut yang mudah dipermainkan Utusan Malaysia dan TV3.

Konsep Memerintah ala Divide and Rule ini diperkenalkan penjajah Inggeris lama dahulu lagi. Inggeris sengaja memisahkan kaum-kaum bagi mengelakkan dan menyekat sebarang usaha penyatuan yang membawa risiko penentangan terhadap penjajahan mereka.
Konsep ini begitu berjaya sehinggalah berakhirnya Perang Dunia Ke-2...apabila timbul kesedaran dikalangan rakyat perlunya bersatu dalam menjatuhkan penjajahan Inggeris.

Sehinggalah tahun 2013...taktik yang sama digunakan oleh kerajaan BN dengan menimbulkan rasa tidak senang orang Melayu terhadap Cina. Itulah target Utusan Malaysia, agar Melayu dan Cina bermusuhan. Rakyat Malaysia berpecah!

Dan apabila kita semua saling bermusuhan...kita semua telah mengabaikan harga Tariff Elektrik yang baru naik. Kerana kita semua sebok berbicara tentang bangsa Cina. Hampa semua perasan dak? Dalam diam seluruh rakyat Malaysia tak kira la apa bangsa pun...TERKENA dengan kenaikan harga elektrik ini.

Tetapi kita semua takkan buat apa2 sebab kita sebok bermusuhan dan berwaspada dengan Cina. Topik perbincangan hanya mengenai Cina dan bukanlah kenaikan harga Elektrik yang membebankan kita semua. Hampa perasan dak?
Seluruh rakyat Malaysia TERKENA tak kiralah penyokong BN ataupun penyokong PR. Padan muka kita semua...kahkahkah....

Amacam? Berjaya dak taktik Divide and Rule itu?? Untuk Kerajaan BN..aku ucapkan Tahniah...hampa berjaya kenakan Rakyat Malaysia kali ini.

Dan aku masih menanti helah apakah lagi akan digunakan kerajaan BN untuk menaikkan harga minyak pula. Divide and Rule telah berjaya menaikkan harga Elektrik tanpa bantahan rakyat. Sama-sama kita perhatikan helah kerajaan BN yang akan datang untuk menaikkan harga minyak pula.

Jadi adakah hampa masih beriman kepada Utusan Malaysia dan bencikan Cina? Aku cadang hampa bukak kitab Hadis Muhammad SAW, carilah Kisah Nabi Muhammad SAW menyuap makanan ke mulut seorang Pengemis Yahudi Buta yang juga seorang Kafir.

Hampa boleh rujuk kisah tu disini...http://www.ipkent.edu.my/japim/index.php?option=com_content&view=article&id=198%3Akisah-seorang-pengemis-buta&catid=40%3Atazkirah&Itemid=37

Ia satu pembuktian bahawa Nabi Muhammad SAW bukanlah seorang RACIST! Malah Kasih Sayang Baginda melangkau sempadan BANGSA dan AGAMA! Itulah keindahan ajaran Islam bawaan Muhammad SAW.

Kesimpulannya....Aku menolak Racism kerana Nabi Muhammad SAW itulah ikutan aku! 






- Mohd Fadhil Hariri-

44 tahun yang lalu, di Kg Sira , Lenggong.Kami 4 beradik dibawah jagaan emak, dimana Bapak hilang di Kuala Lumpur pada hari ini.....

Sememangnya hingga kini, saya tak faham dengan sikap rakan rakan sekolah saya yang membenci orang Cina, sedangkan mereka juga mempunyai rakan sekelas berbangsa Cina, dan guru bahasa Inggeris mereka selalunya berbangsa Cina.

Perkauman mereka menebal hasil didikan Umno!!

Latiff Hariri
1958 13 Mei 2013-1969
 Sungai Petani

No comments: