Bee Gees

Monday 20 June 2011

Kayuhan Santai D' Taman Danau Taiping

Sesampai di rumah, menjadi kebiasaan saya, mengeluarkan kesemua baju kotor dan dicampakkan kedalam mesin basuh untuk dicuci segera dan boleh dijemurkan pada malam hari. Jimat masa.

Dalam membelek belek durian ni, saya masih berdolak dalih, samaada mahu menerima undangan adik saya ini, supaya pulang ke Taiping untuk berbasikal . Awal lagi pun untuk buat keputusan, biar selesai mengemas pakaian dan durian ni dulu.



Antara durian yang dapat kami kutip pada malam buta ni.

Selesai semua, sekitar pukul 10 malam, saya membuat keputusan untuk pulang ke Taiping. Hanya ganti pakaian baru kedalam beg, kami berpatah balik ke selatan.


Begini jadinya bila dari remaja 'gile' berbasikal.

Tapi , sebelum pulang, kami supper dahulu di restoran kegemaran anak anak ni, HotMas.

Makan pun sekitar pukul 11 malam.

Yang ringan bagi saya, mihun goreng.

Kami memasuki Tol SP Selatan sekitar pukul 12 malam, perjalanan lancar dan hanya tiba di rumah Emak sekitar 120pagi. Terus lena.

Paginya, sekitar 650pagi, kami sudah memulakan kayuhan , keluar dari Seri Kota mengarah ke Rumah Hijau Pokok Assam untuk menjemput abang Khalid yang sanggup datang dari Shah Alam semata mata mahu merasai suasana Taman Tasik Taiping.

5 Jun 2011


Dewan orang ramai, Taman Seri Kota.

Sekitar 710 pagi kami sudah berada didalam kawasan Tupai, mengarak ke Lake Garden dengan laluan 'shorcut' yang terus memasuki Taman Tasik.

Mengelilingi separuh dari Taman Tasik, terus mengarah ke Penjara Taiping, dan langsung ke SR King Edward VII-2/Treacher Methodist Girl School ni. Memasuki MRSM dan terus ke kaki Bukit Larut.

Rashi dan abang Khalid sekeluarga mahu mendaki puncak Bukit Maxwell dengan basikal..., eh, dengan jeep la. Beratur beli tiket.

Hmmm, dulu dulu ada jugak 'syok-syok' kat bebudak sekolah ni, tapi jauh la dari SRKEVII-1 tu.

Lagi pun rival terdekat (adik tiri) ni berjiran dengan TMGS, itu yang tak jadi dengan bebudak TMGS, mengarah ke Convent pulak!!

Kalau nak mendaki dengan berjalan kaki seperti masa Tingkatan 2 dahulu, taubat ek, saya tak akan menyusahkan diri lagi!!

Masa tu saya dan rakan rakan Aulong terutamanya Zairul, abangnya, adiknya, melebihi 10 orang rasanya. Terima kasih semua atas kenangan indah ini 33 tahun yang lalu.


Tiket hanya ada untuk jeep pukul 2 petang dan turunnya 4 petang. Beli aje lah.

Selesai membeli, kami mengarah ke sebelah kanan untuk mendaki Kolam Jabatan Bekalan Air Taiping ni. Tak ada kuasa dah masa ni.

Lihat air terjun dibelakang tu. Angkatan lewat 40an sedang beraksi.

Air terjun yang menyegarkan,hanya untuk basuhan muka sahaja.

Seakan akan jambatan zaman perang dunia kedua dahulu. Masih kukuh, tapi mengapalah jabatan Muzium tak ambil inisiatif untuk memeliharanya?

Abang Khalid Mokhtar didepan War Memorial

Dalam kawasan Bermeese Pool

Manalah tahu, lepas ni basikal bertukar menjadi kuda pulak

Rendang dan nyaman, laluan ditepi Zoo Taiping

Syahdunya...ini lokasinya tahun 70 dulu, Broery Marantika dan Sharifah Aini

Pasangan ceria abang Khalid dan Liza pulak menggantikan Broery dan Sharifah di tahun 2011

Pos mengancam dari Izzuddin

Sojuk mato den.

Kat sini, kalau tak posing maut, silaplah. Ini 'trade-mark' Lake Garden Taiping.

Kami tamatkan acara kayuhan santai ini sekitar pukul 11 pagi. Letih? Tak ada lah. Seronok ada le. Rasa macam usia remaja jugak, sekitar 30 tahun lalu berjayuh dengan rakan rakan sekolah disini, tak pun 'Cross Country' Sekolah, yang saya anggap deraan dari sekolah kepada murid murid yang kaki 'bangku' ni. Ada ke dipaksa habiskan larian 3 km lebih untuk setiap pagi sabtu/Ahad. kalau tak hadir kena DC . Kejam sungguh, hahaha.


Ini acara exercise perut

Selesai sarapan tengahari ni, kami balik kerumah, membute sejam dua, sebelum makan tengahari dan bergerak pulang ke Sungai Petani. Kali ini saya nak gunakan laluan Kamunting-Changkat Larah-Kubu Gajah-Selama-Kulim-Padang Serai-Sungai Petani.


Latiff Hariri
1031 19062011
Sungai Petani

No comments: