Bee Gees

Tuesday 26 June 2012

Dua Ceramah Rafizi Dalam Satu Malam 23062012

Saya memang tertanya, Rifizi ni rajin sungguh turun ke Kedah ni? Negeri lain dia tak minat ke?


Jadi, malam minggu ini, 23hb kalau ikut kalendar Jerman itu, beliau menjawab persoalan saya. 


Memang kampung halaman beliau ialah Selangor dan Terengganu, tetapi Negeri Kedah adalah negeri ketiga yang beliau suka datang bertandang. 


Bukan bermakna Negeri Pulau Pinang dan Perak, yang bersebalahan Kedah ini beliau tidak kunjungi, tetapi aktiviti ceramah ini lebih bayak jemputan yang beliau terima dari Negeri Kedah.




Kira kami warga Sungai Layar ini bertuah, sebaik 48jam pengumuman perletakan jawatan beliau sebagai Ketua Pegawai Eksekutif syarikat milik Negeri Selangor itu, beliau sudah turun
berjumpa kami untuk memberi jawapan mengapa.


Semuanya kerana Umnu dan Utusex sudah menjadikan isu yang beliau tidak 'sebulu' dengan MB Selangor. Kata Rafizi, kemana sahaja beliau pergi , ada yang tersenyum 'sinis' kepada beliau seoalah olah, apa yang dilapurkan oleh Utusex itu adalah benar. Seoalah olah, beliau akan melompat parti, mamaasuki Be End. Tetapi, percayalah, beliau masih menanti 'rasuah'nya , sekiranya umnu berani membayar Rm30juta untuk beliau keluar Keadilan.


Hehehe. 



Dan beliau sudah bersedia untuk di'sunat'kan sekali lagi sekirannya beliau melakukan amalan melompat parti, lainlah Ibrahim Ali yang sudah tiada apa apa lagi, untuk disunatkan. Kuang kuang kuang.

Ingatan beliau kepada kami, Pengarah Strategi Keadilan yang pertama dan kedua, Dato' Saifuddin Nasution dan saudara Tian Chua, sepanjang memegang jawatan itu, mereka tidak pernah menyandang apa apa jawatan didalam kerajaan Negeri. Tetapi berbeda dengan beliau , yang terus dilantik.


Mana ada masanya untuk berperang habis habisan dengan umnu untuk PRU13 ini, jika beliau masih lena menduduki kerusi empuk itu. Yang penting sekarang ialah tumbangkan kerajaan yang zalim itu!!


Umnu memang menanti apa apa jua perkara yang terjadi, untuk dijadikan isu, kerana untuk membuat isu terhadap Negeri Pakatan Rakyat , memang tiada yang boleh dipercayai rakyat.

\
Pada awalnya sekitar 100 hadirin, tetapi sebaik Rafizi mulakan ucapan, saya jangkakan melebihi 500 kehadiran untuk sebuah perkampungan pinggir kota ini.


Najib tidak berani membubarkan parlimen hingga kini. Semuanya kerana lapuran dari akar umbi serta SB SB macai pemakan rasuah itu melapurkan, yang Be End akan berkubur bila setiap kali lapuran diterima. Bayangkan , sudah elok percaturan Bijan, timbul isu Lembu Shahrizat, elok aja BR1M diagihkan, dan mood rakyat katanya memihak Bijan, timbul pulak Bersih 3.0 . 


Sudah 3 kali tertunda , dan Bijan sememangnya takut untuk umumkan tarikh pilihanraya, kerana lapurannya, walaupun SPR dan Pejabat pendaftaran bersekongkol menjayakan kemenangan umnu dengan melahirkan banyak kad pengenalan untuk pengudi hantu dan Bangladesh itu, lapuran bawahan masih menyatakan JANGAN!!


Anak muda berhati waja!!!

Walaupun beliau akan hadirkan diri ke Mahkamah dalam masa terdekat ini , untuk berhadapan Mami Shahrizat, beliau masih sempat berjenaka, meminta makcik makcik Sungai layar yang berminat untuk berlakun filem arahan beliau itu nanti. Hanya perlu berjumpa beliau sebaik selesai ceramah malam ini.


Tapi ada syaratnya, bukan sahaja pandai bersenteng lengan seperti Mami Ijat itu, tetapi wajib pandai menyelak kain!!! Kah Kah Kah.


Sememang tidak rugi mendengar celotehan beliau. Semua isu terkini termasuk kes rasuah di Perancis itu dikongsi bersama kami. 


Bekas Presiden Perancis yang lalu, yang disabitkan dengan rasuah itu tetap kalah dalam pilihanraya, walaupun diapit dan ditonjolkan isteri beliau yang cun , saorang model, pelakun, dan penyanyi pujaan rakyat Perancis, disetiap rapat umum kempen beliau.




Nicolas Sarkozy pun kalah, walaupun menonjolkan isterinya yang cun disetiap perhimpunan politik beliau. Semuanya sebab amalkan rasuah.




Inikan Bijan yang , sebaik terjaga dari tidurnya itu setiap pagi, terlihat isterinya yang dot dot dot itu!! Bukan sahaja cun, tapi.......(cun ke? macam nenek Imelda aje)


Boleh ke aku menang ni!!


Belum lagi mengenangkan kes Scorpene itu!




Sebenarnya memang menarik celotehnya Rafizi ini, pertuturan beliau lancar tidak seperti mamak Madey itu yang asyik duk kata apakanama apakanama, bila beliau gagal membaca skrip untuk menipu itu


Cermah beliau tamat sekitar 1050 malam, kira sejamlah. 


Lalu penganjur melarikan beliau untuk acara makan malam didewan bersebelahan, serta jamuan durian ditengah malam buta ini...


Kami yang sememangnya wartawan tak bergaji ini, sudah tahu kemana rancana Rafizi seterusnya, terus kami melarikan kereta ke arah selatan Sungai Petani, meninggalkan Rafizi yang sedang menjamu selera.




Dalam gelap orang orang kampung Datuk K sudah menanti kehadiran beliau.


Sebaik kami keluar dari kenderaan kami, Rafizi sudah meberi salam dan memulakn ceramah kedua beliau di Permatang Pasir, berhampiran Masjid Siti Nurhaliza itu.


Dia pakai ilmu apa ni, dia sampai dulu dari kami!



Tengok kehadiran melebihi 500, termasuk yang berdiri disamping jalan raya menuju ke Kota Kuala Muda



Kisah ceramah Rafizi disini pun, macam yang kami pernah dengar di Sungai Layar sebentar tadi, tapi semangat warga di Permatang Pasir lebih tinggi dari warga Sungai Layar.


Kali ini kami beranggapan, Rafizi datang bersama pemandu sukarela beliau, tidak seperti kehadiran yang lalu, dengan menaiki bas.




Pukul 110 pagi, semua masih nak berinteraksi melalui FB walaupun duduk bersebelahan.


Hmmm, hah lama saya tidak aktif begini sejak mejak rajin berkebun . Memang letih setiap petang bila berkebun, tetapi kepuasannya amat berbeza bila selesai kerja di pejabat. Kehijauan menjadikan saya lebih tenang.....


Tidur pukul 2 pagi, tapi Euro2012 tak pernah saya layan, gasaklah siapa nak menang pun.

Latiff Hariri
2058 25062012
Sungai Petani

No comments: