Bee Gees

Sunday 24 June 2012

Selamat Pulang Dari Bandung

Pukul 5 dipagi minggu ini kami dah bangun.

Bandaranya terlalu dekat, tapi, memang saya ni jenis yang suka awal, tak mahu beratur panjang untuk lapur masuk ke lobi menunggu itu.

Sekitar 645pagi kami sudah turun ke lobi hotel, tak sempat dah nak bersarapan, hanya sempat berfoto sahaja.

Hotel Serena  ratingnya, sekitar 3 star.

Taksinya sudah menunggu .

Tak sampai 15 minit pun kami dah berada di Lapangan Terbang Internasionala Husein Sastranegara bandung. Kami yang kedua mengikut urutan beratur. Untungnya , sebaik kami turun taksi itu, tiba satu bas yang 27 seater itu, bersama pelancung dari Malaysia. kalau tidak, sah lama antrinya.

Kami kedua beratur(antri). Memula tu saya risau jugak, sebab bagasi kami melebihi had yang telah kami tempah. Saya dah 'standby' lebig Rp700,000 serta kad kredit sekiranya tambahan caj dikenakan sekiranya berat bagasi kami melebihi had .

Rupanya , kami hanya dikenakan Rp180,000 sahaja, sekitar RM65.00 . Ok lah.

Lega.... Terus berlegar dilobi, kerana kaunter Imigresen belum dibuka. belum pukul 8 pun.

Tapi....petugas VVIP Lounge ini pandai menggoda kami. Kami dijemput masuk untuk bersarapan pada harga Rp75,000 saorang, dan paspot kami akan dilayan oleh mereka tanpa kami perlu beratur di kaunter.

Fikir fikir, kami pun belum bersarapan, dan harganya oklah, janji selesai sisa duit rupiah kami yang masih berbaki ini, hahaha.

Mihun, kuih muih, nescafe, biskut, fanta merah kegemaran kami, serta teh botol!!

Dan siap ada wifi gratis lagi.

Dan kami hanya memasuki ke lobi menuggu bila kaunter dibuka, dan ternyata paspot kami sudah siap dicop, hanya perlu cek badan sahaja.

Tak ramai rupanya , saya anggar sekitar 100 penumpang.

Pesawat berlepas seperti yang dijanjikan

Baju tu dah macam flight attendant dah......

Banyak yang kosong.

Bila pesawat bergerak dan berlepas, hati masih teruja. Sekitar 15 minit, mata kami mula lalok.

Korang tahu tak, lalok tu perkataan minang untuk tidur/mengantuk.

Kalau saya, saya naikkan lapik tangan disisi, dan saya akan lalok lunjur kaki.

Perjalanan satu setengah jam ini terasa lama,  bila mata mengantuk dan hati dah tak sabar nak balik ke kampung halaman.

Mendarat sekitar 1030 pagi, dan adik saya si Zali tidak dapat menanti kami. Kami menaiki teksi ke rumah beliau untuk mengambil Proton Saga saya itu.

Taksinya mana?

Kami teruskan perjalanan pulang. Tiada halangan langsung, kecuali ditahan di Kuala Kangsar.

Tengok, siapa yang tahan kami di KK itu.

Dan kami teruskan perjalanan untuk pulang ke Sungai Petani.

Eh, tak lah, kami singgah ke Taiping lagi, untuk ole olekan buah tangan Bandung kepada emak saya.

Dan sebaik kami tiba di rumah, perkara pertama yang kami lakukan adalah memunggah kotak yang dimasukkan kedalam bagasi itu, untuk dibedak bedak harta masing masing.

Puas hati, sebab tiada yang rosak atau hilang.

Ini hak aku.

.........dan si Budin pun hadir

........untuk claim sepatu mulut buayanya.

Ingatkan dia nak simpan naik pelamin, rupanya tidak.......

Letih , tapi esoknya Isnin, saya masih ada sehari lagi untuk berehat...lega.

Selalunya macam tu, saya pastikan sehari untuk rehat sebelum memulakan tugas rasmi saya itu.