Bee Gees

Tuesday 5 June 2012

Hari Keempat di Bandung - 4 Mei

Pagi Jumaat 4 Mei ini, saya bangun agak awal, dan lenanya sudah terubat untuk 'cover' dua malam yang terlewat tidur itu. Pagi pagi, sebaik sarapan bermula pukul 7, saya dan Mokhtar terus keluar dari Hotel Kenangan untuk menikmati nyaman pagi di Kota Bandung.

Di hadapan rumahnya Bapak Gabenur Kota Bandung, Istana lah!


Kami menapak ke stesen keretapi untuk melihat suasana didalam stesen. Tiada masaalah untuk memasukinya, tiada halangan untuk mendapatkan pas masuk

Di hentian ini disediakan wifi percuma

Kepala Kereta mengarah ke Jogja.

Penuh dengan warga Belanda.

Saya sering ingatkan rakan dan teman yang sering mengiringi saya ke Indonesia, kalau korang bertemu mat saleh, korang jangan kata yang bukan bukan kat mereka ni, sebab rata rata pelancung Eropah yang berada di Indoensia adalah warga Belanda, dan mereka fasih berbahasa Indonesia. Jangan duk kutuk sembarangan!

Macam keretapi kita jugak.

Namanya keretapi ini Argo Wilis.

Kebanyakan keretapi di indonesia adalah milik swasta, mereka hanya bayar sewa landasan sahaja.

Dalam koc yang lain, pun penuh warga Belanda.

Kepada rakan rakan yang akan ke Indonesia, saya galakkan anda mencuba manaiki keretapi dari Jakarta ke Bandung, atau kemana mana daerah , kerana suasananya berbeda dengan menaiki bas rombongan mahupun dengan menaiki mobil.


Merayau rayau ini kami tamatkan bila Zul sudah mencari kami, Zul ni agak slow bila bersiap waktu pagi.


Pagi Jumaat ini sekali lagi kami cek out untuk memasuki Hotel yang lain pulak. Terpaksa, kerana Hotel Kenangan pun bakal dipenuhi tetamu yang sudah memesan kamar untuk hujung minggu ini. Saya Sudah aturkan Hotel Serena pulak.




Menanti angkutan kota untuk ke Cibaduyut
   

Ini Hotel untuk Jumaat -Sabtu dan balik pada Ahad


 
Angkutan kota , tambangnya sekitar RP3000 seorang

 
Beg tangan yang begitu murah kalau nak dibandingkan dengan milik Rosmah tu.



Sepatu wanita yang harganya ok, tetapi saya tak beli pun, sebab anak anak tak minat walaupun saya promosikan melalui FB siang malam.

 
Salah satu toko kasut yang begitu banyak di Cibaduyut, Bandung.

 
Korang tengok anak anak teruna ni berbelanja, kalah anak dara!



Maafkan kami, kami miss Jumaat hari ini.....Moga diampuniNya....sangkut dalam kesesakan.

 
Pasar Baru dari sisi lorong bersebelahan.

Petang ni, acara bebas, saya tidak kemana, sedangkan Zul dan Mokhtar masih teruskan pencarian di Pasar Baru . Saya benar benar letih, lagipun semua yang saaya kehendaki sudah saya temui.

Selepas rehat petang ni, kami hanya bersiar siar dipersekitaran, tak nak buang masa diluar, akhirnya saya mengambil keputusan untuk makan malam dihotel sahaja.

Makan nasi goreng je malam ni. Lagipun cuaca malam ni, hujan.

Saya seperti biasa, nak jaga suara, tidur awal seperti malam malam yang lalu.


Latiff Hariri
2158 05062012
Sungai Petani



No comments: