Bee Gees

Sunday 31 March 2013

Akaun Kebun Mac 2013


Pisang Nangka pertama....

Memang saya ketawa memanjang, bila ada kenalan dan rakan rakan yang panggil saya Towkay Berangan, maksudnya towkay yang kuat berangan. Tak pe lah, saya pun suka gelaran tu, janji tiap tiap minggu 'masyuk'.

Ada pulak yang cadangkan saya beli lori 'pick-up' untuk menjual hasil hasil kebun saya ini.

Cadangan ini saya kurang setuju, baru dapat hasil 2 bulan ni, dah nak beli pick-up. Mana nak dapat untungnya?



Lebih munasabah guna Kancil sebaya umur Izzuddin, yang muda empat hari dari tarikh kelahiran Izzuddin itu.



Apa? Korang kata saya kedekut? ish ish ish, hehehe.

Ok ni akaunnya bulan Mac 2013 . Jumlah jualan adalah RM921.90     
Pencapaian  184.38% dari sasaran RM500.00

Pecahannya dan perbandingan serta pencapaiannya seperti berikut:-
     
                                    Februari                Mac                    
Mingggu Pertama    RM22.50            RM119.70        
Minggu Kedua            116.40                  168.90  
Minggu Ketiga              87.30                  235.50
Minggu Keempat        137.90                  185.60
Minggu Kelima                                        212.20
Perbandingan % bulan ke bulan             247.35%

Jumlah Mayang               21                        51
Jumlah berat Berangan   168.40kg            462.39kg
Purata /Mayang                 8.02kg                8.11kg 
Serai                                   12.50kg             41.00kg
Pendapatan Harian    RM13.29/28      RM29.74/31      

Carta adalah dari hasil utama Pisang Berangan dan Serai. Sebenarnya, saya masih belum berpuas hati kerana purata berat hanya sekitar 8kg itu. Saya harus pastikan melebihi 10kg setiap mayang, kerana dari cerita rakan rakan, sepatutnya mencecah 20kg/mayang . Ada yang cadangkan saya mengikuti kursus Jabatan Pertanian, dan ada yang mahu saya memasuki perkampungan Memali, kerana di sana ada orang kita yang berjaya menjadi towkay pisang .
Tidal dilupakan juga, saya sudah mula menjual pisang Awak sebanyak 4 mayang, dan hasilnya adalah RM23.30 .

Terima kasih atas keperihatinan anda semua 

45 rumpun tebu hitam, sasaran Ramadhan


Buat pertamakali juga, saya masukkan perbelanjaan besar yang pertama kami lakukan, dengan membeli 2 kampit guni baja yang semakin mahal harganya itu, untuk dikira bersama akaun untung rugi pertanian kami ini. Sedangkan permulaan pertanian ini kami tidak kira setiap pembelian yang telah dikira sebagai modal sebenar kami ini.

Sasaran bulan April ini saya cuba realistikkan dengan keadaan sebenar. Sedangkan bulan Mac mempunyai 5 minggu, jualan mencecah RM921.90 , bulan April menpunyai 4 minggu dan saya harus mengikut realiti kemampuan saya. 

Sasarannya April RM800.00 , perbelanjaan tidak melebihi 25% jualan. Ok kan?

Latiff Hariri
1028 31032013
Sungai Petani

No comments: