Bee Gees

Monday 25 March 2013

Bawa Hujan Tepen

Pagi Sabtu 16 haribulan Mac, saya dah kalut dengan menyuarat Agong PIBG, jadi ponteng kebunlah.

Alah, boleh ganti petang nanti. tak lari Pisang Berangan tu.

Ada yang menanya saya, kebun kau ok ke? Maksudnya, hasil hasilnya tak dicuri orang ke?

Mengikut kisahnya, sememangnya ada pencuri, tetapi sejak salah saorang kepala pencuri itu mati kemalangan, rakan rakanya yang lain membawa diri serta insaf. Katanya bebudak kampung berdekatan jugak. Buat masa ini, tiadalah yang panjang tangan mencuri hasil keringat saya ini.

Begitu pun , ada saorang Tionhua ini, berkapcai memasuki kampung, dan orang orang kampung pun dah cam dia ni. Kerja dia, bila lalu di ban bendang( jalan bendang) , sekiranya ada pisang yang melayut berhampiran ban, beliau akan mencantas dan menjualnya. Dia ni , memang kering.
Tapi, tak pernah saya dengar yang dia mencantas pisang dari kebun saya. Pernah bertembung dengan dia sekali, tapi, dia buat 'bodo' aje depan saya.

Kununnya petang Sabtu 16 Mac ini, mahu ke kebun, terlelap mata seketika, terkejut dengan guruh dan hujan mencurah. Berlarian keluar rumah mengangkat kain jemuran, dan terbaca di dinding FB tentang kisah sebenarnya, hujan yang dibawa dari Taiping itu.

Saya mudah aje, kalau ada masa, sekadar pekena saorang secawan kopi di gerai berhampiran pun ok. Saya tak nak ganggu rencana kawan kawan ni.

Janji mai ambil Pisang Berangan barang sesikat dua buat selingan perut sarapan pagi, macam cerita P Ramlee itu. sudah memadai kita bertemu. Tapi, memang pun, sejak saya menjadi Towkay pisang ini, sarapan pagi saya adalah pisang jugak! 

Mereka bawa tempias hujan dari Taiping. SP kering seminggu dua ni.

Memang dah tahu apa yang kawan kita ni minat. Tak mihun sup, laksa... Tak laksa, kari itik.

Akhirnya kami pekena Mihun Sup Lahaq Kepaq. Kepala Batas.

Doa kawan kawan yang meng'gagal'kan ekspidisi beliau ke Lahad Datu, hehe.

Menu gerai ini dah dikenali pasangan Double Z sejak mereka memulakan alam rumahtangga lagi, sedangkan saya mula mengenali sekitar 2001.

Sembang Sembang, Makan Makan, akhirnya berpisah sebelum Maghrib, itu pun hujan duk gerimis lagi.

Terima kasih lah na, mai Sp jumpa kami sekeluarga, dan bawa hujan rahmat sama.

Latiff Hariri
1838 21032013
Sungai Petani

No comments: