Bee Gees

Sunday 29 June 2014

Tiada Perancangan ke Terengganu

Jadi, pagi Isnin itu seperti biasa, saya ketempat kerja saya.

Tapi, sebelum itu, lewat petang Ahad, saya sudah terbaca 'status' adik Ustaz saya ini, yang sudah memulakan cuti sekolahnya ke Utara. Jadi, saya follow ajelah status dia ni.

Akhirnya pagi Selasa, sebelum beliau pulang ke Kuala Lumpur, saya 'tangkap' dia dulu untuk titipan sekeluarga.

Durian untuk Ustaz Ramlan .

Awalnya ,  kami sudah batalkan rancangan percutian sekeluarga, tetapi sesuatu yang tak diduga berlaku, dan kami wajib juga bercuti ke Terengganu. Jadi , petang Rabu itu kami sekeluarga bergerak ke Kuala Lumpur.

Tumpang lena di rumah kakak saya di Taman Dagang, Ampang.

Pagi Rabu dah nak bergerak ke Terengganu dr Kuala Lumpur.

Selesai sarapan.

Saya temankan anak anak hingga ke persimpangan Karak Hiway, dan mereke berempat sendirian ke Terengganu tanpa saya.

Saya naik Putra ke Kuala Lumpur semula.

Malam tu lepak lepak di Kuala Lumpur, bertemu dengan Profesor saorang ni, kecilnya dunia, saorang dari Kuching Sarawak, saorang dari Sungai Petani Kedah.

Siap posing lagi kau!!.

Tengahari Jumaat baru saya bergerak ke Terengganu dengan bas. Pertamakali saya naik bas ke Pantai Timur. Terakhir pada usia 16 tahun, yang saya kisahkan hitch hiking dahulu tu. Ada slot yang terlupa kisahkan , saya naik bas dari satu pekan kecil ke satu badar di Pahang.

Perjalanan lancar, tapi biasalah , double decker ni, naik bukit dia semput!

Dan akhirnya tersadai dibahu Lebuhraya, tayar pecah!!

Sekitar 1230 tenghari, bas kami terhenti bila tayar belakangnya pecah tertusuk besi .
Saya dah mula risau, siap minta anak anak datang ambil saya dari Dungun lagi!!

Tapi, untung, banyak bas yang lalu lalang sedia membantu, ada yang naik bas berlainan syarikat. Saya tetap memilih Transnasional, biarlah macam sardin dan tiada penghawa dingin.

Ni ....kami berdiri dari Kuantan hingga ke persimpangan Cherating.

Pemandunya tak berbaju kerana kepanasan. Apalah nasib saya hari ni.

Berhenti makan tengahari di Cherating, dan teruskan perjalanan ke Dungun. Bas ini akan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu. Saya turun di Dungun sekitar 530 petang.

Ok lah, nak bercuti ke Terengganu sangat. Anak anak datang ambil, untung maasih ada bilik hotel untuk penginapan kami malam tu.