Bee Gees

Saturday 9 August 2014

Tetamu Terjauh DiRaya Kedua

Sebenarnya raya kedua ni kami tiada perancangan seperti Raya Raya yang lalu. Saya pun tidak betul betul membeli untuk hidangan berat seperti selalu..

Kali ini saya hanya beli 4 kilo daging 'batang pinang' dan sekilo 'rimau menangis.
Saya jangkan, sekilo untuk rendang, baki 3 kilo untuk digulai-karikan. Rimau Menangis tu simpanan untuk makanan anak beranak sahaja. Selalunya saya beli lebih dari 5 kilogram daging.

Masak pun santai, tidak tergesa gesa.

Sekitar pukul 1230 masuk pesanan dari Ustaz Ramlan bahawa mereka sudah dalam perjalanan ke rumah saya.

Dan bertepatan dengan Waktu Zuhur , mereka tiba dua kereta.


Khariah Sg layar Zuhur 2 Syawal ni berImamkan Ustaz Ramlan Porigi.

Ustaz jua merupakan bekas pelajar Tahfiz Al-Amin. Ramai anak Khariah yang tidak perasan akan kehadiran Ustaz Ramlan. Dan buat pertamakali juga, saya mempunyai 'kuasa  mengarah' siapa yang patut mengImamkan Solat Zuhur 2 Syawal ini, tanpa ada bantahan dari pembantu Imam yang bertugas!!

Terasa 'besar' jugak saya petang itu, hahaha. 

Sebenarnya saya mempunyai hubungan yang baik dengan Pegawai MAsjid Al Amin, jadi tiada masaalahnya sesekali orang luar mengImamkan solat.

Ole Ole  dari keluarga Ustaz Ramlan, Air Zam Zam, Madu Yaman dan Burasa.

Selesai Solat sempat Ustaz bertemu dengan beberapa kenalan beliau di Masjid

Dua keluarga juga, adik Ustaz dari Johor serta emak.

Suka makan dalam berebut rebut dengan bebudak ni.

Ustaz barada di rumah kami sekitar 1 jam, menghampiri pukul 245 petang beliau bergerak ke TamanSeri Tanjung , rumah kenalan lama beliau.

Tips nasihat dari Ustaz....tentang Madu Yaman.

Kenal masa sama sama Umrah 2008.

Ok , terima kasih Ustaz . Dah dua tahun berturut kami beraya dengan UStaz sekeluarga ni.

310 minit petang.

Tak sempat nak berlengkar pun, masuk panggilan dari kakak sepupu saya ni, Kak Nor'ain.

Datang....jangan tak datang.


Abang Nai sepupu saya, Abang Omar suami Kak Nor'ain dan menantu.

Kanan, Sepupu saya Mustapha.

Anak anak dan isteri isteri serta Kakak pupu saya Kak Rohaya

Ini dari salasilah Nenek Sariah, dari kelaurga kakak emak saya. Mereka lakukan tiap tiap tahun berkonvoi beramai ramai ke setiap Negeri menziarahi sanak saudara. bahagian ini keluarga Hariri memamg ketinggalanlah!

Terima Kasih semua. Kak Nor'ain dari Pandamaran, Kelang. Kak Rohaya dari Parit Buntar. Abang Nai dair Seri Manjung. Balu kepada sepupu kembar saya, baharom dan Baharin dari Taiping, dan Mustapha dari Sungai Pasir, Sp . Saya kira lebih daro 20 sanak saudara dari 5 buah kereta.

Duit raya dari Pakcik Boy korang.

Tahun 2014 ni memang antara tahun terbaik kami sekeluarga kerana ramai tetamu yang hadir dari jauh.

Terima Kasih semua sepupu sepapat saya yang rajin bertandang walaupun dari jauh.

Latiff Hariri
2158 09082014/13 Syawal 1435
Sungai Petani

No comments: