Bee Gees

Tuesday 12 August 2014

4 hari tak tengok kebun (Cerita Ramadhan)

Ini sambungan kisah saya pulang dari Terengganu pada bulan Ramadhan yang lalu.

Selesai berbuka puasa di Pekan kecil Sepang itu, saya menalipon rakan OE81 ini untuk tumpang solat Maghrib dan Isyak..

Kami ke Bandar Enstek rumah Hatta sebaik selesai perjalanan dari Dungun. Mamang kena beri salam pada Hatta sebab Aqilah akan menginap di rumah kawan persekolahan beliau , juga di Bandar Enstek.

Esoknya Isnin, Aqilah akan ke Port Dickson untuk mesyuarat/kursus.


Mini Iftar di rumah Hatta.

Malam tu sekitar pukul 9 lebih saya bergerak keluar dari Enstek menuju ke Tol Sungai Besi. Sekitar pukul 10 lebih sikit sudah melepasi Bukit Lanjan.

Memang saya speed habisan, nak cepat sampai, nak tidur , nak sahur, nak ke kebun esoknya.

Tiba SP sekitar pukul 1 malam.

Pulun cuti Penang Bandar Bersejarah ni, dengan 100kg tebu!!

Dan saya pun jarang melilau dalam kebun, tapi pagi ni, mungkin sebab rindukan kebun, saya terus buat satu pusingan di perbatasan kebun ini, dan terjumpa yang ini.

Cempedak wei!!

Pagi itu jugak saya kerjakan pisang pisang di  kebun saya ini dan terus saya dagangkan. Dapat melebihi RM120,00 duit pisang.

Sarjan Din peraih pisang kebun saya.

Memang puas hati dengan aktiviti sambilan berkebun ni. Bulan Ramadhan ni sahaja, sudah terjual sekitar 800 kilogram tebu kepada peniaga air tebu di Pasar Ramadhan. Pulangannya RM400.00, lepaslah Langsir tingkap baru, hahaha.

Tak tercapai 1000 kilo seperti yang saya angankan.

Latiff Hariri
1628 26072014
Sungai Petani

No comments: