Bee Gees

Friday 20 August 2010

Fitnah Yang Sedang Lena

Itu peringatan Khatib dipetang Jumaat ini.

"Di Madinah, yang tinggal hanya stesyennya sahaja, keretapinya entah kemana. Semuanya gara gara fitnah."

Hmmm, apa kena mengena stesyen keretapi dengan fitnah ni? Saya mula bereaksi, bila Khatib memulakan khutbahnya.

" British dan kuncu kuncu Yahudinya tahu, bagaimana cara menjatuhkan satu satunya empayar Islam terbesar iaitu Empayar Othman(Ottoman), yang berpusat di Turki. Sebelum ini Madinah dihubungkan terus dengan keretapi ke Turki dan negara negara Eropah yang lain, serta melangkaui ke benua Asia, terutamanya China. Empayar yang berpaksikan Islam 100% ini memang utuh, tiada siapa yang boleh memecahbelahkannya.........kecuali dengan fitnah." Penjelasan awal Khatib

" Lalu Badwi Badwi Arab dicucuk supaya menentang empayar Othman dengan mengapi apikan isu perkauman. Dengan membezakan bahawa kaum Badwi lebih mulia dari kaum Turki, atau bangsa bangsa lain, mereka sanggup bersekongkol dengan British dan Yahudi, menentang saudara seagama mereka........lalu dilantik Raja Raja Boneka bertalibarutkan Nasrani dan Yahudi Dan untuk rekod , British membayar 5pound kepada badwi badwi ini bagi setiap kepala pejuang pejuang Islam yang mereka penggal"

Hm semakin jelas apa yang tersirat pada Khutbah petang ini.

Kata kata Hang Tuah, 'Takkan Hilang Melayu di dunia ' , memang ada kebenarannya, tetapi dikhuatiri yang tinggal hanya Melayu, Islamnya entah kemana.

HAMKA pernah berkata, " Orang Minangkabau memang terkenal dengan pegangan Islamnya, tetapi....., jika Islamnya ditinggalkan, Minangnya tiada lagi, yang ada hanya kerbau " . Siniskan?

Ya, petang itu memang merah telinga rakan rakan DK&S saya ni ditempelakPak Khatib.

Jangan bermain fitnah dan isu perkauman. Tiada halangan untuk peniaga Melayu berniaga di Komtar. Yang jadi halangan , Mohamad Gani, Naib Presiden Komtar Merchant Association (KMA). Beliau yang mewakili KMA mengutip sewa dari peniaga, dan beliau yang enggan menyerahkan deposit tersebut kepada Penang Development Corp.(PDC).

Pengurus Besar PDC, Dato' Rosli Jafar pun orang Islam, dia sahkan, PDC akan berururusan 'terus' dengan peniaga peniaga Melayu, jika Mohd Ghani enggan menyerahkan wang deposit tersebut kepada PDC.

Eh, apa jadi dengan peniaga Tionhua yang mahu membakar diri semasa kekecohan di Komtar tempohari. Dia pelakun Opera Cina agaknya , yang didatangkan khas oleh rakan rakan 1Malaysia kita ni.(?)

Mohamad Gani ni Melayukah, atau Islam? Kalau Islam...., bulan Ramadhan ni!

TV3 dan Utusan Meloya memang gemar bermain dengan api . Mereka bangkitkan kemarahan orang orang Melayu.

Emak saya pun hampir terperangkap, tetapi, mujur 'hero' ini pulang ke kampung minggu lepas, akhirnya, terkeluar kata kata begini , :

"Penipu, .dot dot belukang betul depa kat Penang tu"

Tahu tak anda, RM20juta telah diperuntukkan untuk pembangunan Islam, oleh kerajaan Pulau Pinang sedia ada, berbanding dengan RM8juta dari kerajaan DK&S terdahulu. Siapa yang terlebih membela Islam, Koh tsu koon atau saudara Lim Guan Eng? Siapa yang gadai tanah rezab Melayu di Pulau Pinang yang asalnya melebihi 50% , kini yang tinggal tak melebihi 5%.
Sepanjang kemerdekaan 52 tahun ni, setiap tahun 1% mereka gadaikan Hak kita.

Ingat tau, dalam kehidupan Nabi Muhammad (SAW) memperjuangkan Islam pun, sudah ada rakan 'non Muslim' Baginda: Abu Jahal, Abu Lahab dan Abu Thalib(Pak Cik Nabi) .

Kita pilih warna apa yang menjadi pilihan Baginda.

' Menjadi sesuatu yang pelik, bila orang bukan Islam yang membantu orang Islam, dan yang 'kununnya Islam', tapi terus menentang Islam dan menggayakan budaya fitnah . '

Ya, petang tu saya mengaminkan doa untuk beliau. Salah ke? Memohon supaya rakan bukan seagama, diberi petunjuk dan 'kemudahan', serta seluruhan jentera pentadbiran berlaku adil kepada Rakyat Negeri?

Sedarlah rakan rakanku , terutamanya yang masih ber'mimpi' didalam DK&S tu.

' Fitnah adalah sesuatu yang sedang lena, jangan dikejutkan '


Latiff Hariri
0542 21082010
Sungai Petani

No comments: