Bee Gees

Sunday 1 August 2010

JEJAK NENEK SARIAH/SITTI NURBAYA (2008)

Saya menjadi seronok pulak untuk berkisah, tentang yang ini.

Sambil membelek album album saya, terjumpa lah jugak foto yang agak terkini tentang kisah diatas ni.

Ini kisahnya Idul Adha 2008 , lebih kepada kisah pendek seiring dengan foto foto ini,

Kisah panjang akan saya blogkan kemudian.
















Ini kayuhan pertama saya di bumi Indonesia bersama Izzuddin. Memang seronok sebab gunung ganangnya dan kemesraan yang ditunjukkan warga Minang, disetiap perhentian saya . Kira macam kena interview pemberiatalah. Ya, basikal tu saya bawa naik AirAsia, memula percuma, dua minggu kemudian kena bayar Rp50000 pulak. Angan angan nak berkayuh di Sabah Sarawak/Bandung Jakarta masih tinggal angan angan.
















Ini Rumah Gadang milik emak kepada emak emak kami, Nenek Sariah. Foto Idul Adha 2008. Siap berkain pelekat aje. Bersama anak anak, Aqilah, Faiqah, Roziah, si Joni dgn 'Omak den'nya, dan Pcik Rosli.(Jurukamera: Izzuddin)

Pakcik Rosli sepupu kepada Emak, kelahiran Kg Haraban tahun 1940an dan ex student BM High School.

Saya tak pernah menolak kpd setiap pcik dan mcik yang teringin melihat tanah tumpah darah kelahiran nenek moyang ni.




















Ini foto terakhir simpanan saya., Arwah Mak Tini bersama Izzuddin. Emak Tini meninggal kira kira 50 hari yang lalu. Al-Fatihah.

(Terkenang keenakkan masakan Mak Tini berdapurkan api kayu atas tanah)
















Ha, ini Hari Raya Haji, ke 4-5 di Sekolah Dasar No 1, Jalan Tangsi, Kota Padang.(2008)
Bersama anak anak , Roziah, Pcik Rosli dan Kak Yus, serta sebahagian Ibu Ibu Guru, yang berwarna warni pakaiannya. Mungkin masih 'Mood' Raya ni.

Kan hampir sama dengan fotonya saya , di tahun 1998, di awal perncarian Sitti Nurbaya tu!!


Latiff Hariri
1715 01082010
Sungai Petani

No comments: