Bee Gees

Friday 10 September 2010

AKHIR RAMADHAN AWAL SYAWAL
















Perang mercun bunga api mula rancak pada malam ini.


Sebelumnya agak sunyi. Saya kira , mungkin keadaan ekonomi jugak. Terus terang dari analisa saya, ekonomi tahun ini lebih perlahan dari tahun lalu.

Saya masih bekerja hingga ke petang Rabu , 8hb September ni.

















Pemandangan biasa disepanjang jalan berhadapan Masjid Abdul Rahman Sungai Petani, hingga ke Telekom/Pejabat Pos. Warga miskin menanti pemberi Zakat Fitrah . Selalunya melebihi 30 tompok tikar disini. Ada ibu ibu yang membawa anak anak.



Saya terkenang waktu remaja dan sedikit zaman kanak kanak dahulu:-

Orang tua saya memang sering masuk ke pelusuk kampung bekerja. Selalunya Arwah menjaga sesuatu kawasan dan beliau tahu dan mengenali kebanyakan keluarga di setiap kawasan beliau.

Bila Syawal hampir menjelang, sudah tersedia bergantang beras didalam bonet Morris Minornya. Masa kanak kanak, saya kurang faham. Bapak akan masuk ke kampun yang sering beliau kunjungi, dan memang 'surprised' sangat sangat, ada kalanya Bapak akan berjabat tangan panjang dengan orang kampung tersebut, dan bergantang beras itu Bapak serahkan kepada orang kampung tu.

Waktu di Kuala Kangsar, saya sudah remaja, kenangannya kampung disepanjang Sungai Perak mengarah ke Sayung (dulu kami panggil Saigon) .Bapak keluar selesai Isyak , saya sama mengiringinya didalam Opel Kadettnya.

Tiba di kampung tersebut, di pondok pondok buruk (disebut rumah) terpasang pelita dikaki tangga pondok beserta guni gula. Bila salam diberia, tiada kedengaran yang menyahut. Setelah berdiri sekejap dihapan rumah, Bapak pun mengeluarkan kampit beras dari kereta, lalu ditinggalkan diatas tangga.

Sebenarnya, waktu itu , sepanjang Sungai Perak, memang ramai warga miskin yang menumpang tanah mendirikan Pondok untuk penginapan mereka. Bapak tahu sangat sangat yang mereka ini wara daif.

Ini kisahnya akhir 70an dulu.

Tahun ini juga saya memulakan perkiraan sebenar jumlah wajib Zakat Fitrah saya, walaupun RM7.00 menjadi syarat, tetapi saya kirakan jugak, harga segantang beras , beras yang saya sekeluarga makan sepanjang tahun ini. Saya kira RM7.00 tu tak masuk akal pulak.


Petang akhir Ramadhan ni, adik saya Rasiyuddin sekeluarga dari Taiping tiba, untuk berbuka puasa bersama kami sekeluarga. Kira 'makan besar'lah ni.

Juadahpun disediakan untuk kesebelasan kami. Yang belinya lebih, yang masaknya, hanya nasi dan lauk pauknya.















Menu : Nasi lemak sambal ikan bilis dan sotong, telur rebus, ayam goreng, timun.
Yang dibeli, somtam dan kuih muih.

















Kena sambungkan dua meja untuk kesebelasan kami














Selesai maghrib , Rasiyuddin sekeluarga berangkat balik ke Taiping.

Kami memang beraya pertama di SP bersama jiran jiran terdekat, sebelum ke pusara Abah dan Emak Roziah. Di kampung Permatang Berangan dan Permatang Kedundung mengambil masa sehari untuk menghabiskan acara menziarahi sanak saudara. Adakalanya, saya pendekkan, untuk disambung pada hari raya yang ketiga atau keempat, sebab terlalu 'full'.

Selamat tinggal Ramadhan 1431 Hijrah


Latiff Hariri
0715 1 Syawal 1431/10 Sept 2010
Sungai Petani

No comments: