Bee Gees

Wednesday 29 January 2014

Berbendi bendi dan Lubang Jepang

Sebaik bas meninggalkan kami di Dataran jam Gadang itu, saya terus mengarah ke dataran dimana bendi bendi ini beratur menuggu pelanggan. Terdapat sekitar 20 kereta kuda yang setia manati mengikut susunan giliran.

Setelah memastikan harganya, saya pun mengarah tetamu tetamu ini menaiki Bendi masing masing. Ada yang tak setuju, jadi tertempah 3 kereta kuda untuk tetamu tetamu saya ini. Budak budak yang teruja sangat sangat, sedangkan emak bapak sekadar memenuhi keinginan anak anak.

Ok , semua dah teruja nak keliling Kota dengan Bendi.

Perjalanan sekitar 20 minit sahaja.

Berhenti semula di parkir Bendi.

Disini saya biarkan tetamu saya ini bersendirian untuk membeli belah. Kebanyakan Toko sudah mula menutup perniagaan, saya terus pulang meninggalkan mereka sendirian. Tiada yang perlu dirisaukan. Keselamatan di Kota Bukit Tinggi amat terjamin.

Sebelum itu , semasa perjalanan pulang dari Pagaruyung itu, satu persetujuan telah dicapai, bahawajadual makan malam adalah sekitar 730 malam, sebaik selesai solat Isyak.

Malam ini saya tukar menu kepada makanan asal Jawa - Ayam Penyet.
Moga tiada yang boring dengan menu yang bertukar, dah kerap sangat masakan Padang.

Jadi , malam itu, saya biarkan mereka bebas sebaik pulang dari makan malam. Saya tetap temankan mereka di Jam Gadang . Tapi, mereka pun tak lama, bila mereka pulang ke Ambun Suri, ternyata di pintu utama Ambun Suri peniaga peniaga jalanan sudah memulakan dagangan mereka. Harganya lebih kurang aje.

Saya hanya memerhati dari barendah tingkat satu, gelagat tetamu tetamu saya ini.

Tidur melepasi pukul 11 jua.

Paginya , Khamis 16 haribulan, seperti yang saya selalu warwarkan, sebaik sarapan pukul 7 pagi, kami akan bergerak.

Menuju ke Lubang Jepang dan Panorama Ngarai Sianok.
Monumen Lubang Jepun. 

Panorama Ngarai Sianok. 

Saya biarkan mereka bebas berbelanja disisi Lubang Jepang ini sekitar 30 minit
Keluarga Roslan Abdullah.

Memasuki Lubang Jepang dari pintu atas. 
Pemandunya Bapak Jeff Chong.

Adalah sekitar 30 minit didalam lubang Jepang ini . kami keluar ikut pintu bawah.


Menanti kehadiran bas.....

Hari ni jadual tidaklah padat kerana saya lebihkan mereka berbelanja di Aur Kuning.

Latiff Hariri
2048 29012014
Sungai Petani

No comments: