Bee Gees

Sunday 5 January 2014

Rumah Kelahiran Buya HAMKA

Sepanjang lebih 15 tahun saya berulang alik ke Bukti Tinggi ini, inilah kali pertama saya menjejakkan kaki kerumah Allahyarham HAMKA.

Jadi, baru terasa lengkap kembara hidup ini.



Pesantren Buya HAMKA, Danau Maninjau.

Ini sejarah peribadi saya. Pertamakali menjejakkan kaki kerumah Allahyarham Ulamak Besar Nusantara Pro/Dr Haji Abdul Malik , Ulamak tersohor yang hingga kini , bagi saya tiada yang dapat menandingi beliau, kecuali.....Tok Guru ......

Rumah yang dijadikan Museum


Hamka bersama Siti Raham, diawal perkahwinan.



Bila saya lihat foto Hamka bertongkat ini, saya teringat akan kisah kisah beliau yang datang bertandang ke Kuala Lumpur era 70an dahulu. Walaupun tak pernah bersua muka, tapi kisah kisah beliau saya baca melalui Mastika mahupun Utusan Melayu. 

Dan kalau tak salah saya ceritakan, Tok Jed dan Bapak antara yang teruja setiap kali Hamka mendarat di Kuala Lumpur. Kerana terasa betapa ikatan anak anak Minang ini begitu utuh.

Sebaik memasuki runag tamu rumah ini, kami mendengar secara ringkas kisahnya Hamka ini disampaikan oleh cucu beliau,


Setiap kami membeli barang senaskah dua Novel Novel tulisan Hamka untuk dijadikan kenangan. Ditandatangani cucu beliau.


Dari tangga utama memasuki rumah ini, tersergam Danau Maninjau dihadapan.


Rumahnya diatas bukit, cantik .



Disisi bukit menaiki kerumah Buya.

Melihat suasana rumah ini, saya cuba baynagkan bagaimana anak ini boleh memperolehi ilmu melangkau batas Nusantara dan diiktiraf keseluruh Benua bahawa Hamka adalah Ulamak tersohor era 1900 hingga kini.

Al-Faihah untuk Buya Hamka.

Latiff Hariri
1128 05010214
Sungai Petani

No comments: