Bee Gees

Thursday 30 January 2014

Panorama Sg Landia ke Maninjau

Bas bergerak perlahan mengarah ke barat Kota Bukit Tinggi. Destinasi yang sama saya bawa kumpulan yng terdahulu, menuju ke Danau Maninjau.

Sekitar pukul 11 pagi di Panorama Sungai Landia.

Panorama biasa bagi saya, tetapi mengasyikkan bagi yang pertamakali.

Keluarga Abang Lan.

Pekena saorang secawan kopi o panas, dan kami bergerak ke Danau Maninjau, menuruni Kelok 44.

Tiba di rumah Buya Hamka sekitar 12 lebih , suasana nyaman.

Fadhil dan anak anaknya.

Buya Hamka diwaktu remaja dan dewasanya.

Kami tidak lama disini, sempatlah juga membeli satu atau dua hasil tangan Hamka ni.

Berfoto kenangan.

Laman yang terjaga rapi.

Kami berhenti seketika digerai Goreng Pisang untuk alas perut, kerana saya mahu lewatkan makan tengahari di Kota Bukit Tinggi, dan bukannya di Danau Maninjau. Sedangkan Zuhur baharu sahaja berlalu.

Kelok 37.

Kami berpatah balik menaiki Kelok 44 untuk ke Kota Bukit Tinggi. Tapi berhenti seketika untuk Solat di Kelok 37 .

Paih ikan ini saya pernah jamah ketika usia 6 tahun di Tasek Raban, paling tepat Kampung Beng, Lenggong.

Dan citarasa Paih diatas, sebijik sepertimana yang saya makan kira kira 44 tahun yang lalu. Saya cuba nak samakan kerana ia benar benar sama, kerana dari lipatan sejarah yang saya korek dari saorang bekas Guru SMDA itu, ramai warga Bukit Tinggi/Minang yang berkampung di Lenggong!! 

Di Kelok 37 kami makan Ala Carte sahaja kerana tidak mahu mengganggu makan tengahari sebenar di Kota Bukit Tinggi nanti. Pekena soarang sepinggan Nasi Goreng dan Mee Goreng sahaja.

Bas memasuki Aur Kuning sekitar waktu Asar iaitu 330 petang. Jadi sempatlah orang rumah masing masing berbelanja.

Kami yang teruna ini pekena saorang segelas air tebu dan kuih cucur.

Amin oh Amin.

Kami disini melebihi pukul 5 petang, seakan akan mereka tidak mahu berhenti membeli belah. Ya lah, 6 helai telekong RM100.00 . Murah bagi kita warga Malaysia, tidak bagi saya warga Malaysia yang udah tahu 'trick' jualan di Indonesia.

SELAMAT TAHUN BARU CINA!!

Latiff Hariri
2048 30012013
Sungai Petani

No comments: