Bee Gees

Thursday 15 May 2014

Menziarahi Makcik Siti Hajar Hj Arip



Saya menziarahi Pakcik Rosli Saam itu pada pagi/tenghari sabtu 19 April.

Bila memasuki Taman Restu Jaya, Ipoh , bersarapan dengan Abang Man/Faridah, sememangnya saaya mengingati Makcik yang saorang ini. Masa remaja seawal usia 13 tahun hingga ke tingkatan lima, dirumah Makcik Rose lah tempat saya berlepak siang malam.

Begitu jua , pulang dari Kuala Lumpur, melepasi Bandaraya Ipoh, saya terfikir juga, tapi dek kerana keletihan dan mahukan segera sampai kerumah, saya teruskan perjalanan tanpe berhenti kemana mana.

Senja Ahad 21 April, sekitar 747 malam sebaik selesainya waktu Maghrib, saya terbaca satu pesanan ringkas dari Abang Bacho di Sandakan. Katanya emak Rose berada di Hospital Ipoh, akibat serangan jantung.

Apa nak kata?

Kelmarin lalu tak nak singgah....tapi, mungkin juga sudah berada di Hospital waktu itu. Tak malu saya katakan kepada Abang Bacho, bahawa dalam masa terdekat itu juga, saya akan ke Ipoh.

Janji Melayu wei....dan Melayu pun mudah lupa, hehehe.

Cuti 1 Mei, Khamis, pagi petang saya duduk di kebun mengerjakan tebu yang teruk tidak terurus. Dan pada waktu yang sama, Abang Omar bersetuju membeli tebu tebu saya. Makin semangatlah dibuatnya. Tapi, niat saya dah bulatkan, esok, tanpa pengatahuan isteri, saya nak ke Ipoh ziarah Makcik Rose.

Jadi , pagi Jumaat 2 Mei, sekitar 730 pagi saya bergerak ke Ipoh berdua.



Mak Rose di rumah Auntie Anne, di Lengkok Harimau, Jalan Raja Azlan Shah.

Lengkok Harimau? 

Tiger Corner? King Edward?

920 kami memasukai rumah Auntie Anne, yang menyambut orang gajinya dan makcik Rose, sedangkan Auntie Anne ke pasar bersama anaknya.

Lega.....tangan kiri Makcik Rose sudah boleh diangkat perlahan.

Untuk rakan rakan yang masih tak tahu, Makcik Rose ini emak kepada School Runner KE2 dulu, 
Zairul Hisham Zainal Ahmad. Silap la kalau korang tanya siapa ek?

Kami disini sehingga 1220 tengahari. Siap tumpang berurut badan lagi, hehehe. 

Saya mengenali Auntie Anne sejak usia 14 tahun, sering dia bertandang ke Aulong ketika itu.

Komen Auntie selepas lebih 31 tahun tidak bertemu dengan saya, " Dulu kurus, sekarang dah gemok Latiff ek"

Ya lah, dulu bujang makan hati......

Bergerak pulang dengan titipan pucuk Belalai Gajah untuk saya tanam didalam pasu rumah, sedangkan saya berlenggang ke rumah Auntie Anne.

Latiff Hariri
1808 2014
Sungai Petani

No comments: