Bee Gees

Sunday 18 May 2014

Sepanjang Akhir April 2014

Sebaik tamatnya kemarau di Sungai Petani, saya secara otomatik, memasuki kebun saya.

Masya Allah, selerak.

Memang tak terurus, kebun ke hutan ni?




Mangga Skudai-Sungai Petani OE81. Di tepi bendang saya.

Durian melayut sudah.....ikut nahu Sabah.

Dan salah satu malam Sabtu itu, kejiranan Sungai layar ini mengadakan makan makan 'supper' di rumahnya anak bujang Teratai Indah, Faizal @ Jan.

Saya dah makan malam, tapi, dah orang panggil, panggil pulak guna walkie talkie je.

Kari Keeeng, Sungai Petani. 

Sayangnya kari kaw, tanpa isi ikan. Jan silap ni!?

Si jan ni usahawan muda. Sebaik tamat UiTM beliau bekerja dengan UEM membuat projek jambatan Kedua Pulau Pinang.

Sebaik selesai, beliau melepaskan jawatan yang bertitle itu untuk menumpukan kepada perniagaan yang beliau minati. Sekarang ni punya kedai baju t-shirt/kemeja (printing) untuk ditempah. Kedai beliau terletak ditengah tengah Bandar Sungai Petani.

Ini hasilnya bila saya mencantas daun daun kering tebu,  baru nampak rupa kebun. Nyaman.......

Sebaik pulang dari Kuala Lumpur juga, saya dah mulakan projek dengan anak anak bujang ini, sempena menyambut Ramadhan dan Syawal 1435 yang tinggal kurang dari 60 hari.

Zul jadi tekong cat pagar rumah.

Mohd turut membantu membersihkan semak samun dibelakang rumah.

Jadinya, minggu saya terisi dengan aktiviti mengecat rumah serta mencantas tebu di kebun untuk jualan harian. Percaya tak, selang dua hari saya mendapat sekitar RM32.00 hasil dari kebun. Hujung Minggu melebihi RM50.00 . Maknanya purata sekitar RM140 seminggu, jadilah, boleh buat belanja pasar, tak pun lepas satu tong cat rumah, hahaha.

Latiff Hariri
1828 15052014
Sungai Petani

No comments: