Bee Gees

Monday 8 March 2010

SEKOLAH MENENGAH DATO' AHMAD (08032010)

Selesai berbual dgn Hassan Basri, kami terus ke SMDA, bertemu dgn kakitangan Pejabat Sekolah, En Atan, kebetulan Puan Pengetua pun ada, Hajjah Sawibathun, juga Ex-SMDA, tapi senior 6 - 7 tahun dari kita rasanya. Setelah diceritakan hasrat hati kami, beliau meminta kami menunggu di ruang tamu, untuk dipanggil Cikgu Muhammad, yang dikatakan sebagai Penyimpan Mohor Sekolah lah jugak. Walaupun agak lama menunggu sebab jadual peperiksaan sedang berlangsung, kami rela, walaupun perut dah berkeroncong.

Cikgu Muhammad pun ex-SMDA jugak. Dan berita hampa disampaikan, yang sekolah tak pernah keluarkan Majalah ditahun 1977-1981, jadi melopong ajelah kami berdua. Tapi, beliau tidak mengecewakan kami dengan memberi cadangan untuk berjumpa sesaorang nanti, yang di percayai masih menyimpan majalah bulanan Kancil. Jadi, saya pun nak bertanya kpd rakan rakan SMDA ni, siapa yg masih menyimpan majalah ini?

Kami memohon izin untuk merakam foto-foto sekolah terkini, dan diiring Cikgu Muhammad, kami menjelajah keseluruh pelusuk SMDA. Memang terlalu asing bagi saya, tetapi tidak kepada Asri. Saya bertanya Asri, 'kan dulu, nak masuk sekolah kena naik bukit?'
'Tu..' Asri menunjuk. Rupanya pintu 'gate' telah diubah , baru saya faham. Saya pernah berkunjung kesini ditahun 1978, kalau rakan rakan masih ingat kungjungan hormat yang saya lakukan masa itu.






Ini Pintu Utama Sekolah.


Disisi kanan


Disisi kiri


Ruang Taman Sekolah dihadapan Pintu Besar


Jalan Lama masuk ke Sekolah, yang saya cari , menanyakan Asri.





Siapa punya kelas ni?


Sepanjang lorong ini, ada kisah menarik yang tersimpan, mungkin juga menjadi kenangan abadi, karana ada yang sudah pergi buat selamanya, pernah bersama dengan kita suatu masa dahulu


Siapa pernah kena tangkap kat sini? Asri yang menanya?


Tempat student lelaki SMDA ambil oksigen, kini dah dijadikan kelas.


View kantin dan padang dari atas pejabat sekolah


Kantin ni ada kisah menarik bagi setiap warga SMDA batch 77-81


Padang sekolah dan Asrama Lelaki. Asrama lelaki ni kami ambil sekeping ajelah, tak ada yang lebih menarik dari asrama didepan tu!!


Siapa pernah main takraw kat sini, ada cerita menarik kat sini.

Yang ini asrama pelajar perempuan, yang student lelaki 'usha' dari jauh aje





kini dah dijadikan kelas


Tempat pelajar Asrama Perempuan bersidai....hehehe

Kami terus ke Kedai Din , makan tengahari, dah hampir jam1420, lapar gile. Selesai makan yang dibelanja Asri, kami ke Banggol Belimbing. Seronok pulak kena cium kat pipi oleh Ayah Asri, patutlah anak dia ni pun mesra spt ayahnya!!

Kami bergerak ke Butterworth jam 330 melalui Sumpitan-Selama-Kulim, dan tiba di Jety jam 1730 , dan saya tiba di SP jam 1820, masih berangan nak kayuh basikal, tapi, saya completekan dulu blog yang sebelum ini untuk tatapan semua.

Terima kasih Cikgu2 SMDA, Puan Pengetua, Pakcik Mokhtar dan anaknya Asri.


Latiff Hariri
2025 10032010
Sungai Petani

No comments: