Bee Gees

Sunday 25 July 2010

KASUS DITUTUP

Di pejabat , masih belum reda dengan kisah politik semasa ni. Saya bukanlah jurucakap , dan juga sememangnya bukan pakar dalam bidang ini. Saya hanya suka mendengar kritakan dan gurau senda dari rakan rakan. Dan saya berkawan rapat dengan semua rakan rakan dari pehak pemerintah, mahupun pembangkang. Terpulang dimana rakan rakan berada. samada mereka memerintah negara, atau membangkang negeri. Dan seharusnya saya mempunyai pendirian. Saya bukan diupah, atau digajikan untuk menulis, lebih kepada senda durau sinis, kepada apa yang saya rasa kecelaruan rakan rakan saya yang masih sinonim dengan semangat kebangsaan mereka yang entah kemana hala tuju mereke.

Abang Nal pernah berkata," Biar Guru Guru aje yang menjadi ketua di dalam DK&S ni, sepertimana tahun 60-70an dulu. Depa ni mana tahu nak buat harta atau duit, nak bantu orang orang kampung aje. La ni yang celaru, sebab banyak yang 'kutu berahak' , tokoh koperat dan kontrator. Mereka ni nak 'balas' aje selagi boleh di 'balas'. Depa ni la dok 'bela' menteri menteri kat atas tu, selain dari towkay towkay judi tu."

Hmmm, saya setuju jugak dengan komen abang Nal ni, tapi, itu tahun 60an, guru guru berada dizaman itu. Guru Guru sekarang lain tau...., betul tak?

Ini kisahnya syarikat yang menyediakan talian talipon yang saya gunapakai, Celcom,dan sebelumnya saya menggunakan Maxis. Anda tentu pernah menerima SMS 'nakal' dari penggunan peribadi yang berbunyi seperti ini " Mahu saksikan aksi hangat saya yang belum pernah terisiar dimana mana laman web? Hubungi dot dot dot." Dan akan tertera no talian HP pengirim. Pernah saya cuba membuat panggilan kepada pengirim nakal ini, tapi tiada jawapan. (Aik, jangan fikir songsang ek, saya nak 'maki' pengirim aje, bukan nak langgan!!)Hehehe.

Rupanya anak anak saya pun terima SMS yang sama.

Tetapi yang saya hendak berkongsi cerita hari ini adalah, kekerapan SMS dari puak disebelah sana, yang dikirimkan kepada saya melalui HP saya, sejak mejak mimpi ngeri di Selangor ni. Ya, saya orang Perak, duduk di Kedah, tak ada kena mengena dengan Selangor. Tetapi, pernah di suatu ketika dahulu, saya miliki rumah , dan menetap selama 12 tahun di Shah Alam. Dan sehingga kinipun masih 'memangkah' di Seksyen 4 Shah Alam.

" La, apasal tak tukar alamat Tip?" Soal Bang Nal suatu petang tu.

Bukan saya tak mahu, tapi, takut di'hilang'kan terus dari rekod SPR. Dah tiga kali mencuba, baru 2008 berjaya, memang ada ura ura nak tukar alamat SPR, tapi , Kedah pun dah selesa, harus ke saya tukar lagi?

Sejak 2008 ni lah, SMS dari mereka yang bangkrap akal dari Shah Alam ini, semakin kerap saya terima.Bila saya tanya adik adik saya yang menetap di Shah Alam / Selangor, adakah mereka menerima SMS yang sama? Jawapan mereka tidak.

Ini contoh 2 SMS terkini yang saya terima:-

1 - " RM0.00 mesra: Adakah BN perlu kembali memerintah Negeri Selangor?(YA/TIDAK)- 1Malaysia survey " Sender 63660. Sent 17 July 2010 13:33:49

2 - " 'Selamatkan Rakyat Sellangor' jemput hadir ke Ceramah Umum bersama YB Senator
Ezam Mohd Nor pd 23/7(jum) jam 8.30 di Dewan Tabika Kemas, Jln Gelama 17/24, Seksyen 17, Shah Alam." Sender DK&S SALAM. sent 22 July 2010 22:36:40

Jumaat, selepas Solat di Masjid Bagan Ajam yang lesu, saya terus menalipon Celcom bertanya , dalang manakah yang rajin menghantar SMS mengarut ni, hehehe. Apa jawapan
bahagian Khidmat Pelanggan Celcom ini?

" Mungkin En Latiff pernah melanggan khidmat tersebut agaknya. Saya tak lah kata, tapi mungkin rasanya ." Itu jawapan paling sopan dari KD Celcom. Dan saya pun tidak persoalkan , tapi mengapa hanya saya saorang yang terima , tidak kepada anak anak Hariri yang 9 orang lagi tu, yang menetap di Shah Alam/ Selangor?

Apa pentingnya saya yang menetap di Sungai Petani ini, untuk menerima SMS tersebut?

Saya beri kata dua kepada KD tersebut, walaupun jawapan mudah sudah di berikan kepada saya.

" En Latiff picit 'reply' dan taip "STOP ALL" dan hantar semula kepada pengirim, dan pasti lepas tu En Latiff tak akan terima lagi SMS dr mereka.

OK, saya dah lakukan seperti diajar oleh KD tesebut. Tapi, kiranya ada lagi yang mengirim SMS bangkrap seperti ini macam mana?

"Tak akan ada En Latiff, mereka akan henti hantar SMS"

" OK, kalau ada lagi, saya akan tukar talian ini untuk kali ketiga, dan akan memilih DG pulak . Tengok siapa rugi, siapa yang untung, Celcom atau Digi, hehehe." Saya ketawakan KD tersebut(ketawakan diri sendiri pun ada jugak ni)

Tapi, kali ini dah tak jadi masaalah, kerana nombor tetap kita simpan, hanya talian rangkaian yang bertukar. Harus saya katakan Maxis pernah merayu saya membuka semula akaun dengan mereka gara gara mereka gagal memberi lampu hijau atas permintaan saya. Dan di waktu itu mereka hilang RM500 sebulan dari poket saya. Dan begitu juga dengan Celcom, anda bakal kehilangan RM250 dari saya , sekiranya anda gagal membendung SMS 'nakal dan bangkrap' yang kerap saya terima kebelakangan ini.

Tapi, yang saya seronok baca dari akhbar percuma The Sun minggu ini adalah tentang kes Menteri Kesihatan En Leow tu dan kes MB Selangor. Dua dua disiasatkan rasuahnya, dua dua diberi bukti. Leow dangan Alphard baru milik isteri yang terang terang di lampirkan salinan cek PBB urus jual beli kenderaan tersebut yang tersiar di akhbar alternatif, dimana cek keluarkan oleh syarikat kontraktor yang mendapat tender besar Kementerian Kesihatan, dan keduanya MB Selangor dengan 40 ekor lembu Qurbannya.

Dua dua "Case Closed" .

SPRM oh SPRM!! Ketua Pengarah Perundanganya, budak King Edward lah tu,dua tahun senior saya, yang dibangga banggakan oleh bebudak asrama, kecuali saya.(Maaf ya, kekawan asrama, saya naik kapal lain)


Latiff Hariri
1032 25072010
Sungai Petani

No comments: