Bee Gees

Saturday 31 July 2010

The Jannatons-Pertemuan Pertama di Ipoh 2002





















Masa kecil dulu , ya la, masa baby hingga umur 4 tahun, saya tak tahu pulak nama saya panjang. Nama Latiff pun saya tahu bila masuk tadika Bunga Raya Lenggong tahun 1970 . Saya lebih dikenali dgn nama lain masa tu. (Ish , malunya) tapi, memang pun kita dibawah jajahan British, jadi emak bapak kita terbawa bawa jugak dengan minda penjajah
tu.

Kenapa Boy ? Tengok ajelah foto umur 4 tahun di FB tu. Masa baby dan sekitarnya, memang sebijik perempuan!!

Tapi ini semua kisah lama. Saya pun tak suka pada nama ini sebenarnya, tapi dah tercatit dalam Surat Beranak, bawa ajelah sampai ke tua. Kadang kadang suka jugak, sebab ramai yang kenal saya dgn nama ini, kalau Latiff sahaja, dah ramai sangat yang nama Latiff ni. Masa SR King Edward, ada kawan yang sengaja panggil saya Tun, saya kejar aje satu sekolah, tapi lama lama, saya mengalah lali, gasaklah korang.nak pangdil apa pun.

Bila semakin dewasa , barulah faham mengapa nama saya Abdul Latiff Janaton bin Hariri.
Sempena nama great-great Moyang sabelah Bapak saya rupanya. Tahulah jugak asal usul salasilah keluarga ayah saya. Yang saya ingat, lebih kepada keluarga Bapak yang menetap di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur waktu itu.

Ini perjumpaan keluarga Jannaton yang pertama di Ipoh, saya turut hadir bersama Kak Sham dan Abang Jabar,Makcak, Pak cik Ya dan Ku Wan. Tahulah jugak siapa 'siapa' didalam keluarga ini. Yang paling saya ingat dan rapat jugak dgn Bapak, arwah Tok Jit, sebab Tok Jit rajin bertandang kerumah setiap kali dia ke Taiping dan Lenggong. Dan saya ingat akan Tok Janggut, Arwah Tok Pin dan Arwah Tok Gang sebab pernah bersua mereka di Kuala Lumpur disetiap majlis kenduri kendara keluarga. Tapi, kini kebanyakan mereka dan tiada lagi, dan ikatan ini dah semakin jauh rasanya, kerana ketiadaan Bapak sejak 1984.

















Foto pertama yang tersiar di keseluruhan surat khabar - Utusan, Berita, NST dan Star dan juga TV3. Saya di mana? Tu... dibaris belakang.

Dan sememangnya nama nama keluarga Jannaton ini tercatat dalam sejarah Malaya dan Singapura, serta Malaysia, dan hingga kini, masih mempunyai pewaris pewaris yang agak besar namanya dipersada negara.















Kak Sham dan anak anak dibarisan hadapan.

Didalam sesawang www.jannaton.net tersimpan serba sedikit sebanyak salasilah keluarga ini, dan buku keluarga tulisan Aziz Ishak (Tok Jit) bertajuk Mencari Bako , ada mengisahkan kisah perjalanan hidup nama ini. Ini keluarga besar Tok Jennaton, yang asalnya dari Pagarruyung( Batu Bara), Bukit Tinggi, Sumatera Barat.
















Abang Jabar, Kak Sham n baby, Ku Wan dan Makcak

Ternyata orang orang Minang ni perantau dan menjadi pemain utama di Nusantara. Yang saya tahu nama nama minang ni seperti Abuya Hamka, Shamsiah Fakeh, Aishah Ghani, Rosnani Jamil, Rais Yatim dan ramai lagi.

Dan nama nama 'The Jannatton' yang mewarnai sejarah kemerdekaan , yang tak akan padam, walaupun di'perkecilkan' oleh suku sakat DK&S, ialah. Allahyarham Aziz Ishak (Tok Jit), bekas Menteri Pertanian pertama yang di'mangsa'kan Tunku Abdul Rahman sepertimana Anwar Ibrahim , yang di.padamkan. oleh DrM tu. Abang kepada Tok Jit, Allahyarham Yusuf Ishak, pengasas Utusan Melayu (now Utusan Meloya) dan juga mantan Presiden Singapura yang pertama.

Hingga kini saya masih terkenangkan betapa hebatnya Shamsiah Fakeh , walaupun pemerintah kita masih melabelkan beliau sebagai puak behaluan kiri. Bagi saya, ibu adalah pahlawan kemerdekaan , yang tidak mengejar pangkat dan nama, sepertimana pemimpin mereka yang berkiblatkan British.

Rais Yatim, kampung asalnya kg Sipisang, bersebelahan dengan kampung Haraban, tanah asal tumpah darah nenek Sariah-Bulan-Zaiton (dan saya ). Rais Yatim ada membina sebuah masjid di Kg Sipisang ni kira kira 25 tahun yang lalu. Nanti akan saya fotokan. Orang orang kampung Sipisang amat menyanjungi beliau. Syukur, kebanyakan anak anak Minang ni rajin pulang menjengok kampung halaman mereka.

Walaupun Bukit Tinggi ni daerah pendalam dipergunungan, tatapi 'anak-anak'nya menempa nama di setiap pelusuk Bumi ini.















Ku Wan, Tan Sri Razali Ismail dan makcak.
Pcik Ya dan saya dibelakang.
Mereka adalah pangkat pangkat pcik mcik kepada saya
(Pak cin Razali ni mantan Wakil PBB ke Myanmar suatu ketika dulu) Anak saudaranya termasuk Zakri Khir, rakan SR King Edward Rahman.

Ini merupakan pertemuan pertama, Salasilah keluarga tersimpan di sesawang diatas, dan kisah perjalanan Allahyraham Janaton boleh dibaca didalam penulisan Tok Jit,
" Mencari Bako ".

Kubur panjang Dato' Jannaton terletak di Minden, Pulau Pinang. Merupakan orang pertama yang membuka Pulau Mitiara, dan bukannya Francis Light!!

Hari ini, 31072010 , The Jannatons, berkumpul semula. Kali ini di Putrajaya Persint 2. Sudah lama saya tidak menghadirkan diri, walaupun surat jemputan dan email saya terima dari pengirim, Mcik Rahmah.

Jadual agak padat sekiranya saya ke Putrajaya, kerana , rencananya hanya akan ke Kuala Lumpur diawal Ramadhan nanti , berbuka puasa bersama anak anak disana.

Latiff Hariri
0900 31072010
Sungai Petani

No comments: